Zoekmachine Optimalisatie is het optimaliseren van jouw website en blogartikelen voor de zoekmachine. Wanneer je je website en dus ook je blog optimaliseert zoals de zoekmachine dat het liefst ziet, dan vergroot je de kans dat jouw website naar voren komt in de zoekmachine.

Google is zo’n zoekmachine. Je hebt ook nog Bing en Yahoo en er zullen nog andere zoekmachines zijn. Zelf gebruik ik Google het meest en daarom gebruik ik in teksten Google als woord voor zoekmachine.

Van masseurs tot tandartsen van microgreens tot bloggen. Overal wordt naar gezocht. Waarom maak jij er dan nog geen gebruik van?

Googlen

Dagelijks wordt er heel veel gezocht op Google. Het is niet voor niets een werkwoord. Ik merk dat ik zelf ook steeds meer ‘even’ opzoek op Google. Als ik een film zit te kijken en ik heb een discussie met mijn partner over de naam van een bepaalde acteur. Dat zoeken we even op! Zeg ik dan. Ik open Google en binnen seconden heb ik het antwoord.

Dat geldt niet alleen voor acteurs en films. Er wordt ook veel gezocht op producten en diensten.

Naar het ene onderwerp zoeken mensen meer dan naar het andere onderwerp. Hoe specifieker de zoekopdracht (met behulp van een zoekwoord) hoe minder men er naar zoekt, maar hoe specifieker de niche is.

Van algemene term naar specifiek

Een damesfiets is een heel algemene term. Daar zoekt men veel naar en er zullen ook veel resultaten zijn in Google.

SEO - Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

Maar een ‘elektrische damesfiets 28 inch’ is een heel specifieke zoekterm. Daar zoeken mensen minder naar en het zal ook minder resultaten hebben.

SEO - Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

Je kunt je zoekopdracht zo specifiek mogelijk maken. Je zou zelfs nog een merk kunnen toevoegen.

SEO - Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

SEO Op je website

Maar je schrijft toch voor mensen en niet voor de zoekmachine? Dat klopt helemaal. Je wilt dat potentiële klanten je vinden, zodat jij ze verder kunt helpen.

Toch is SEO een techniek waar ook jij aandacht aan zou moeten besteden. Mensen zoeken nu eenmaal veel op Google en steeds meer gebeurt online. Waarom zou je daar dan geen gebruik van maken.

Wanneer je gebruik maak van SEO in je teksten en blogartikelen op je website, dan laat je aan de zoekmachine (Google) zien waar jij op gevonden wilt worden.

Op het moment dat je waardevolle informatie toevoegt in de vorm van nieuwe content voor de bezoeker van je website, zal Google dat waarderen en je hoger in de zoekresultaten laten terugkomen.

Gebruik jij al SEO in je blogartikelen?Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
Dé Blog Trainer

PS Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.

Esther Molenaar is auteur van het boek Bloggen doe je zo! en heeft Dé Blog Cirkel ontwikkeld. Met haar passie voor schrijven en bloggen helpt ze ondernemers zoals jij hun online zichtbaarheid te vergroten. Zij leert jou hoe je jouw kennis het beste kunt delen via je blog en biedt structuur, houvast en handige methoden om in 30 minuten een fantastisch blogartikel te schrijven.