Het kost je ongeveer 3 minuten om dit artikel te lezen


Om een website gunstig te positioneren in Google, moet je SEO toepassen. SEO staat voor Search Engine Optimization. Je construeert onder andere de tekst van een website zo optimaal, dat Google er blij van wordt. Een blije Google is hoog eindigen in de zoekresultaten.

Om SEO goed te kunnen toepassen op je website en je tekst worden er veel termen gebruikt die misschien niet iedere leek zomaar kent.

Daar wil ik je bij helpen. In dit artikel verklaar ik een aantal termen, die jou helpen je webmaster beter te begrijpen wanneer hij/zij het over SEO heeft.

Hier komen de SEO termen en hun verklaringen.

Zoekwoord

Wanneer je een tekst schrijft voor je website of een artikel voor je blog, is het zoekwoord (of keyword) in je tekst belangrijk. Een zoekwoord is het woord waar men binnen Google op zoekt.

Het mooiste is een zoekwoord zin. Kijk naar je eigen zoekwijze in Google. Typ je één woord in of probeer je zo specifiek mogelijk te zijn met een zin. Bijvoorbeeld: hoe werkt Google?

Het is daarom handig om te weten waar mensen, die op zoek zijn naar jouw dienst of product, op zoeken. Gebruik de keyword tool van Google om je zoekwoorden te analyseren en kiezen (hiervoor heb je wel een Adwords account nodig). Voor SEO is dat een must.

Zoekwoord dichtheid

Wanneer je het zoekwoord hebt bepaald is het aan te raden dit zoekwoord zo vaak mogelijk in je artikel of op je pagina te gebruiken. Google kijkt dan naar de zoekwoord dichtheid (keyword density).

Kijk uit voor spam. Te veel zoekwoorden in de tekst daar houdt Google ook niet van. Wanneer je de Yoast plugin gebruik voor je WordPress website, dan kun je per artikel en zoekwoord precies zien of je goed zit met het aantal. Slechts 2,5% van de tekst mag je zoekwoord zijn.

H1, H2 en H3

Hiermee bedoel ik niet hoofdstuk 1, hoofdstuk 2 en hoofdstuk 3. H staat voor head en wordt  in de HTML of PHP (taal waarin je website is geprogrammeerd) gebruikt om de niveaus van de tussenkopjes te bepalen. Net zoals de koppen structuur in Word. Voor de SEO van je site en artikel heel belangrijk. In ieder tussenkopje probeer je het zoekwoord te verwerken.

Ankertekst

Voor de SEO van je site en artikel is het belangrijk om links te plaatsen. Links naar een andere website of naar een andere pagina of artikel binnen je eigen site. De woorden waaruit de link bestaat heet de ankertekst. Je ankertekst bevat een duidelijk zoekwoord. Alleen ‘klik hier’ is niet genoeg. Beter is ‘Lees hier het artikel over het…..’

Title tag

Dit is de titel van de webpagina. Of het nu een pagina of artikel is, dat maakt niet uit. Voor Google is het een van de belangrijkste onderdelen voor een hoge positie in de zoekresultaten. Uiteraard is je belangrijkste zoekwoord daar een onderdeel van.

Description tag

In deze tag geef je een beschrijving van de pagina. Deze geeft Google weer in de zoekresultaten. Ook hierin komt je belangrijkste zoekwoord naar voren.

Backlink

Wanneer je een backlink hebt, dan ben je heel blij. Hoe meer hoe beter. Dat betekent dat andere websites naar jouw website verwijzen. Hoe vaker dit gebeurt, hoe interessanter Google dit vindt. Een site met veel backlinks moet wel heel bijzonder zijn en stijgt in de zoekresultaten.

Alt tag

Dit hoort bij een afbeelding. Google leest alleen maar tekst en kan geen plaatjes zien. Daarom geef je bij een afbeelding een alternatieve tekst. Vandaar het woord alt tag. Dit kan Google wel lezen. Hoewel de alt tag door Google wordt gebruikt, is hij minder belangrijk dan bijvoorbeeld een H1 of H2.

Zijn er nog andere zoektermen, SEO termen, waarvan jij de betekenis niet kent? Zet deze hieronder in het commentaarveld en ik geef je uitleg.

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.