In 2014 schreef ik mijn boek Bloggen doe je zo! Een heftig en mooi proces. Nu ben ik superblij dat ik de stap heb gezet om een boek te schrijven.

Veel ondernemers schrijven een boek na een carrière van 15 tot 20 jaar. Waarmee ze hun expertise bekrachtigen.

Dat proces heb ik omgedraaid. Ik heb mijn kennis opgetekend en met dat boek in de hand laat ik zien dat ik veel kennis heb en jou kan helpen bij het bloggen. Wanneer je een boek in handen hebt, heb je niet een kruiwagen, maar een glijbaan om bij potentiële klanten binnen te komen. Hoe kun je dat boek inzetten?

Visitekaartje

Het is het ultieme visitekaartje waarmee je direct jezelf neerzet als expert. En de persoon om naar toe te gaan.

Met het boek in de hand heb ik tijdens een netwerkbijeenkomst een groepstraining ‘gescoord’. Dat was me niet gelukt zonder dat boek. De betreffende franchiseondernemer heb ik het boek als cadeautje gegeven. En het mooi is dat het ook als een cadeautje wordt ervaren.

Een boek schrijven - Blog Universiteit

Jouw expertise

Wanneer je een specifieke doelgroep hebt kun je die gemakkelijker bereiken met een boek. Wanneer jouw doelgroep topmanagers zijn en je richt je op verander management. Kun je die manager jouw boek sturen en de passage die voor die persoon van toepassing is markeren.

In een begeleidende brief zeg je het volgende: “Ik vond dat de volgende passage wel op u van toepassing is.” Je geeft dan niet alleen aan dat je kunt helpen, maar ook hoe en dat jij de kennis in huis hebt.

Verloting

Met mijn boek in de hand geef ik regelmatig lezingen. En tijdens zo’n lezing verkoop ik ook mijn trainingen. Een ideale manier om jezelf als expert neer te zetten, een lezing, en een boek versterkt dat.

Dat boek kun je gaan verloten. Je vraagt iedereen zijn of haar visitekaartje in te leveren en je trekt daar uiteindelijk een winnaar uit.

De overige visitekaartjes zet je in Excelbestand. Die mensen stuur je een mail en geef je (in ruil voor hun e-mailadres) de eerste hoofdstukken van je boek cadeau.

Bonus

Mijn boek gebruik ik ook als bonus. Tijdens een lezing of webinar krijgen mensen die mijn product afnemen het boek er als bonus bij. Dat doe ik alleen tijdens lezingen en webinars. En het werkt!

Al met al over een boek schrijvenBloggen doe je zo - Esther Molenaar

Een boek is een geweldig promotiemiddel om in te zetten voor je bedrijf. En zo moet je het ook zien een promotie en marketingmiddel dat gewoon meer gewicht in de schaal legt. Zoals ik al zei in het begin, een boek schrijven is een mooi proces. Je leert jezelf heel goed kennen. Het is een spiegel en het vergt veel van je doorzettingsvermogen. Maar eenmaal klaar….dan heb je ook iets in handen om trots op te zijn.

Nu ben ik heel nieuwsgierig naar jouw idee. Zou jij ook een boek willen schrijven? Zo ja, waarover? Deel jouw reactie hieronder in het commentaarveld. 

Dus laat weten of jij ook een boek zou willen schrijven en vooral waarover.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

PS. Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen aan de bovenkant, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.