Waar je ook op school hebt gezeten je moest er een keer aan geloven: een opstel schrijven. Voor de meesten geen pretje. Zeker niet wanneer je je ook nog aan een onderwerp moest houden (wat heb je het afgelopen weekend gedaan) en die standaard indeling moest aan houden.

Nu weet ik hoe belangrijk die standaard indeling is en ben ik alle juffen en meesters en later op de middelbare school alle docenten dankbaar voor deze houvast.

Het helpt mij, en cursisten van de Dé Blog Workshop, nog steeds om iedere keer weer snel en gemakkelijk een blog te schrijven.

Voor veel ondernemers en misschien voor jou ook wel, is het blog schrijven een taak die ze het liefst tot het laatst uitstellen.

Met jouw blog kun je je zichtbaarheid en je expertstatus vergroten, waardoor uiteindelijk je bedrijf zal groeien, toch blijft het een uitdaging om dat blog er uit te persen. En dat iedere keer weer.

Hoewel er ondernemers zijn die met plezier een blog schrijven, zijn er ook   grote groepen ondernemers die liever over hete kolen lopen dan dat ze een blog schrijven.

Grote verschil

Het grote verschil tussen deze twee groepen is dat de ene helft voorbereid aan de slag gaat met methoden en procedures die van het blog schrijven een activiteit maken die je niet langer uit de weg hoeft te gaan.

Een van de methoden, die ik zelf nog dagelijks gebruik, is het maken van een artikel opzet (in het Engels heet dat outline, maar ik kon helaas geen mooie vertaling vinden).

Het maken van een opzet voordat jij je stort op een blog schrijven, helpt je om het sneller en gemakkelijker te doen. Het geeft je een idee van wat je als eerste moet doen en je hebt een plan voor de 2e, 3e en alle volgende stappen.

Voorbereiding is het halve werk

Brian Tracy zegt het iedere keer weer:

Those who fail to plan, plan to fail.

1 minuut plannen kan je 10 minuten tijd opleveren, omdat je niet meer hoeft na te denken over de te nemen stappen.

Een blog schrijven met behulp van een artikel opzet zorgt niet alleen voor duidelijkheid in de te nemen stappen. Het geeft je ook focus op het verhaal dat je wilt vertellen.

Zonder plan wordt het schrijven van een blog iets dat alle kanten op kan gaan. Een verhaal heeft vaak meer dan 1 kant en je kunt niet alle kanten en visies in 1 artikel vatten.

De opzet die ik je vandaag geef kun je gebruiken voor ieder artikel dat je vanaf vandaag gaat schrijven. Het is een sjabloon dat je er steeds weer bij kunt pakken bij een blog schrijven.

Basisindeling blog schrijven

Ieder artikel bestaat uit 3 vaste onderdelen:

  1. Inleiding
  2. Middenstuk
  3. Einde/ conclusie

In de inleiding maak je de verbinding tussen jou en de lezer. Met een ervaring uit je eigen praktijk of uit je privé leven en je beschrijft het probleem.

In het middenstuk ga je dat probleem verder uitdiepen en je geeft er een oplossing voor.

Het einde van het artikel gebruik je voor de afronding. Dat hoeft niet altijd uitgebreid, maar kan ook met bijvoorbeeld 1 zin.

Hoofd, romp, benen

Een blog schrijven zit niet in de inleiding of het einde. Het zijn belangrijke onderdelen die je artikel context geven.

Het echte blog schrijven zit in het middenstuk. Daar zit de informatie waarmee je jouw lezer helpt.

Wanneer ik een vergelijking maak met een lichaam, dan kun je zeggen dat het middenstuk de romp van je artikel is. De inleiding is het hoofd en het einde/ conclusie de benen. In de romp zitten de belangrijkste organen, zoals het hart.

Zonder hart geen leven.

Zonder middenstuk geen artikel.

Het middenstuk kun je indelen

met behulp van alinea’s. Om het simpel te houden en bij de basis te blijven van een blog schrijven, zorg je er in de eerste instantie voor dat het middenstuk 3 alinea’s heeft. Wanneer je gewend bent aan de basis indeling kun je het aantal alinea’s altijd uitbreiden naar 4 of 5.

Uiteraard is een tips artikel totaal anders. Daar bestaat het middenstuk uit veel meer alinea’s. Iedere tip is immers een kleine, korte alinea.

Het middenstuk invullen doe je als volgt.

Wanneer je weet waarover je gaat schrijven, heb je ook een aantal punten die je absoluut in je artikel gaat verwerken. Wanneer het onderwerp Autowassen is, stel je zelf dan de vraag: Wat kan ik over autowassen vertellen? Het mooie van een vraag is dat je een vraag niet niet kunt beantwoorden. Je brein wil een vraag altijd beantwoorden.

Of je vraagt: Wat heb je nodig om een auto te wassen?

Antwoord:

  1. Spons
  2. Zeem
  3. Zeep

Ieder antwoord vormt een alinea.

Vervolgens maak je van deze drie steekwoorden een vraag:

  1. Welke spons is het beste om je auto mee te wassen?
  2. Welke zeem kun je het beste gebruiken voor mijn auto?
  3. Welke zeep kun je het beste gebruiken voor je auto?

Voor iedere alinea dus een vraag.

Het enige wat je nu nog hoeft te doen is de vragen te beantwoorden en je artikel is klaar.

Speel ook met het maken van de vragen. Niet iedere vraag geeft hetzelfde antwoord. Gebruik de vraagwoorden:

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Hoe
  • Welke
  • Wanneer

In het voorbeeld heb ik gekozen voor welke. Een vraag die begint met waar zal een heel ander antwoord geven: waar koop je de beste spons voor je auto?

Probeer op die manier zo veel mogelijk vragen te stellen over dat ene onderwerp. Het kan zelfs zijn dat er 2 of 3 verschillende artikelen uitkomen met 3 dezelfde steekwoorden.

Nu heb je een basisindeling waarmee je heel veel artikelen kunt schrijven én een manier om het jezelf bij het blog schrijven gemakkelijk te maken.

Naast de basis indeling heb je ook nog de indeling voor de TIPS en de indeling voor een HOE artikel. Deze indelingen heb ik in een PDF beschreven en toegelicht.

Dat PDF wil ik graag aan jou geven: 3 Templates voor het blog schrijven.

Wanneer je een reactie achterlaat in het commentaarveld hieronder stuur ik het PDF naar je toe.

Beantwoord deze vraag: Waar loop jij tegenaan bij het schrijven van een blog?

Dat kan natuurlijk van alles zijn, zoals bij voorbeeld de indeling. Deel je antwoord hier onder in het commentaarveld en het PDF komt naar je toe.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

PS. DEEL dit artikel. Klik op één van de social media knoppen hiernaast en deel het op Facebook, LinkedIn, Twitter. Op die manier kan ook jouw netwerk profiteren van dit artikel.