De afgelopen jaren heb ik veel geschreven over bloggen. Soms dacht ik dat het aantal onderwerpen uitgeput zou raken. En soms dacht ik dat ik niet genoeg tijd zou hebben om alles met je te delen.

Het bloggen staat voor mij in het teken van kennis delen. Kennis delen met mensen zoals jij die het nodig hebben. Mensen zoals jij die soms veel en soms weinig kennis nodig hebben om de volgende stap te kunnen zetten.

Bij iedere publicatie van een blogartikel vraag ik me weer af of ‘ze’ het wel leuk zullen vinden. Of ‘ze’ het wel zullen lezen. Dan roep ik mezelf weer tot de orde en kijk naar alle bezoekers die de afgelopen jaren al op mijn blog zijn geweest om de artikelen te lezen en de kennis tot zich te nemen.

Ook ik moet me er zelf aan herinneren dat niet iedere lezer een reactie achterlaat en dat ook niet iedere bezoeker het artikel helemaal leest. Is dat erg? Nee, helemaal niet. Je kunt verschillende doelen hebben met je blog: onderwijzen, inspireren en entertainen.

Je kunt ook strategische doelen hebben voor je blog bijvoorbeeld het bereik en daarmee zichtbaarheid. Het gaat niet alleen om reacties of bezoekers. Met je blog bereik je meer mensen en ook een bezoeker is een persoon die je bereikt hebt.

181

Dat is het aantal artikelen dat gepubliceerd is op mijn blog. Het waren er wat meer en ik heb een selectie gemaakt en sommige artikelen verwijderd of op concept gezet.

Regelmatig een blik werpen op je artikelen is een goede gewoonte die bij een blogger past. Het is goed om te kijken of je blogartikelen nog passen bij wat je wilt uitstralen en wat je wilt delen. Dat wil overigens niet zeggen dat je blogartikelen die je niet meer passen ook altijd moet verwijderen. Je kunt ook kijken hoe je een artikel opnieuw kunt gebruiken, misschien in een andere vorm of aangevuld met voortschrijdend inzicht.

De moeite waard

Dan heb je ook nog de artikelen die echt de moeite waard zijn om te bewaren, opnieuw te delen en te her-publiceren.

Dit zijn vooral artikelen die veel gelezen zijn of die veel reacties hebben gehad. Dit zijn twee indicators dat het onderwerp populair is.

Zulke artikelen heb ik ook. Dat zijn blogartikelen die ik ook vaker zal delen op social media.

Ondergeschoven kindje

Weinig lezers of weinig tot geen reacties. Je hebt wellicht ook artikelen waar je veel tijd en moeite in hebt gestopt en waar weinig tot geen reacties op zijn gekomen.

Toch wil je ze niet aan de vergetelheid blootstellen. Dit zijn artikelen die inhoudelijk waardevolle kennis bevatten en toch om de één of andere reden wat ondergeschoven zijn.

Misvatting

Het is een misvatting dat een bezoeker op je site blijft om alle artikelen weer eens rustig door te nemen. Hoewel de kennis in je blogartikel wellicht tijdloos is, zal het uiteindelijk op je blog naar de achtergrond verdwijnen. Het is dus aan jou als blogger om de artikelen opnieuw onder de aandacht te brengen. 

Hieronder geef ik je 5 manieren waarop jij je oude blogartikelen weer onder de aandacht kunt brengen. 

1. Her-publiceren

Her-publiceren is niets meer en niets minder dan je blog een nieuwe datum geven die in de toekomst ligt. ECHTER, doe dit niet zomaar klakkeloos. Loop je artikel na op de volgende punten:

Afbeeldingen Voldoen ze nog en passen ze nog in deze tijd, bij het onderwerp en bij je branding? Zo niet, pas ze dan aan. Hiervoor kun je gebruik maken van eigen afbeeldingen en stock afbeeldingen zoeken (rechtenvrij én gratis) op www.pixabay.com.

Informatie Vul achterhaalde informatie aan en voeg eventueel voortschrijdende inzichten toe, als je die hebt bij dat artikel.

SEO Bekijk met behulp van de Yoast plugin of de SEO nog klopt voor je blogartikel. Optimaliseer waar nodig.

2. Deel de link via social media

De link van je artikel deel je weer opnieuw via social media. Er zullen altijd weer nieuwe volgers zijn die het artikel willen lezen.

3. LinkedIn samenvatting

Via LinkedIn kun je ook bloggen. Echter, is het van belang dat je een artikel niet 1-op-1 ook publiceert op LinkedIn. Dit heeft te maken met dubbele content.

Wat je wel kunt doen is een samenvatting maken van het artikel of van een deel van het artikel en dit via het LinkedIn artikel platform delen. Zo kun je meer informatie delen, dan in een LinkedIn statusupdate én een link toevoegen naar je het artikel op je website.

4. Nieuwe social media platforms

Is het niet tijd dat je nu ook de nieuwe social media platforms gaat inzetten? Instagram en Pinterest bijvoorbeeld. Zijn niet heel spiksplinternieuw, maar zijn de laatste jaren enorm in populariteit toegenomen.

Daar komt bij dat een pin op Pinterest een langere houdbaarheidsdatum heeft dan bijvoorbeeld een Tweet of Facebookpost. Waar een Tweet een houdbaarheidsduur heeft van 24 minuten heeft een pin een houdbaarheidsduur van bijna een week (!).

5. Mailing

Vergeet je mailinglijst niet. Er zullen mensen op je lijst staan die het artikel ‘kennen’. Je lijst is gegroeid en zal nieuwe mensen bevatten. Die stel je ook op de hoogte van je artikel. Je hoeft er niet bij te zetten dat het om een her-publicatie gaat, tenzij je expliciet onder de aandacht wilt brengen dat je belangrijke nieuwe informatie hebt toegevoegd of hernieuwde inzichten hebt gehad.

Een vraag aan jou…

Welke actie ga jij als eerste ondernemen om je oude blogs opnieuw onder de aandacht te brengen?

Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Deel je kennis met anderen, inspireer en laat je inspireren.

Over de Auteur

Esther Molenaar is oprichter van Dé Blog Trainer en auteur van het boek Bloggen doe je zo! Zolang ze zich kan herinneren is ze bezig met schrijven. Sinds 2000 is ze professioneel gestart met tekstschrijven en heeft voor verschillende opdrachtgevers webteksten geschreven.

Sinds 2014 heeft ze zich gespecialiseerd in het bloggen voor ondernemers. Esther geeft trainingen, is ghostblogger voor klanten en blogt op diverse eigen websites.