Zodra ik een witte jas zie…

Zodra ik een witte jas zie - Dé Blog Trainer

Het kost je ongeveer 4 minuten om dit artikel te lezen


Ken je die tandpasta reclames? Ineens staat daar een witte man in een jas die jou verteld hoe geweldig die tandpasta is en waarom jij die tandpasta zou moeten gebruiken.

Een hondenvoer merk had heel wat jaren geleden een soortgelijke reclame.

Man, witte jas…

Die witte jas heeft een heel bijzonder effect op mensen.

Zodra ik een witte jas zie gebeurt er in mijn hoofd iets heel bijzonders. Als donderslag bij heldere hemel heb ik aandacht en focus voor die persoon in die witte jas.

Ik luister aandachtig en neem het advies (bijna) klakkeloos aan.

Heb jij dat ook?

Sterker nog, ik geloof het NIET als je zegt dat je dat niet hebt.

Misschien niet (meer) bij een witte jas. Ik in ieder geval niet meer, zeker niet in reclames, want ik begrijp de achterliggende gedachte.

Waarom die witte jas…?

Iemand die een witte jas aan heeft wordt automatisch gezien als de autoriteit. In onze hersenen ligt er een verbinding tussen witte jas en autoriteit.

Immers een arts is toch aan autoriteit in de geneeskunde. Hij heeft de kennis, toch? Hij weet het allemaal.

Door die associatie ervaren wij mensen in witte jassen nog steeds als autoriteit. Als een persoon die het allemaal weet en bij wie je moet zijn voor oplossingen en advies.

Hoe kun jij die autoriteit creëren?

Jij kunt voor jezelf ook het witte jassen effect creëren.

Nee, daar hoef je niet voor in een witte jas te gaan lopen om je product te verkopen.

Er is een aantal manieren waarop jij er voor kunt zorgen dat anderen jouw zien als een autoriteit en gemakkelijker naar jouw toekomen voor vragen en advies.

Want dat is uiteindelijk wat je wilt.

Kijk we weten allemaal dat die man in die witte jas in de fameuze tandpasta reclame geen dokter is en waarschijnlijk ook geen tandarts.

Die man is een acteur en het bedrijf wil alleen maar meer tandpasta verkopen.

Ze creëren een situatie die niet echt is, zodat ze meer verkopen.

JIJ: Dus ik moet een nep situatie creëren om meer te kunnen verkopen?

IK: NEE, ga je niet anders voordoen dan je bent. Het plaatje moet wel congruent zijn. Wat je vertelt is hetzelfde als wat je doet en uitstraalt. Geen verhaal gaan ophangen dat niet waar is. Daar prikken mensen snel doorheen.

Laten we bij het begin beginnen…

Waarom zou je een expert willen zijn?

De vier voordelen van een expertstatus:

Zodra ik een witte jas zie - Dé Blog Trainer

Zodra ik een witte jas zie

  1. je kunt je prijzen verhogen
  2. mensen komen naar jou toe
  3. mensen willen samenwerken
  4. je krijgt betere klanten

Het begint allemaal met de passie voor je vak en de kennis die jij wilt delen via je blog.

Wat is een expert?

Een expert is iemand die kennis van zaken heeft en staat aan de top van haar/ zijn vakgebied. De expert heeft ook ervaring als het gaat om het betreffende vakgebied. Dus de expert heeft een x aantal uren ervaring op haar/zijn naam staan.

Over het algemeen wordt daar 10.000 uren gerekend.

Na 10.000 uren werken in een vakgebied met misschien een specialisme, mag je er vanuit gaan dat iemand van de hoed en de rand weet.

Ga je uit van een 40-urige werkweek en 40 weken per jaar werken (1600 uur per jaar) dan duurt dat ongeveer 6,5 jaar.

MAAR dat kan sneller! Jij bent ondernemer en zijn je werkweken langer, je stopt al je passie erin en zorgt ervoor dat je helemaal ingelezen bent en up to date met al je kennis en informatie.

Dan kom je uit op de helft: 3 jaar.

In mijn boek Bloggen doe je zo! heb ik een aantal kenmerken van een expert opgenomen:

  1. Een expert weet meer dan het merendeel van de mensen.
  2. Een expert is op de hoogte van ontwikkelingen
  3. Een expert kan ontwikkelingen en trends in de juiste context plaatsen
  4. Een expert heeft detailkennis
  5. Een expert heeft een toekomstvisie
  6. Een expert vertaalt

Je blog inzetten om expertstatus op te bouwen

Zet in het begin vooral je blog in om je expertstatus te verhogen. Als leidraad gebruik je de kenmerken van een expert om artikelen te schrijven die daarbij passen.

 

Zodra ik een witte jas zie - Dé Blog Trainer

Zodra ik een witte jas zie

Ad 1. Lees die vijf topboeken en schrijf er een recensie over op je blog. Dat hoef je niet in één artikel te doen. Eén boek is één artikel.

 

Ad 2. Gebruik het nieuws dat je via Google Alerts binnenkrijgt om een artikel te schrijven. Daarmee laat je zien dat je op de hoogte bent.

Ad 3. Aansluitend op het vorige punt plaats je die ontwikkelingen direct in het artikel in de juiste context.

Ad 4. Schrijf een artikel over een detail van je vakgebied. Ga daar zo diep mogelijk op in. Met zo’n artikel laat je zien dat jij detailkennis in huis hebt.

Ad 5. Beschrijf jouw toekomstvisie voor jouw vakgebied en voor jezelf. Beschrijf hoe jij de ontwikkelingen in de toekomst ziet en wat jouw plek daarin is.

Ad 6. Vertaal jouw kennis in een artikel naar de dagelijks gebruiker. Hoe past iemand iets toe?

Niet alleen je eigen blog gebruik je om je expertstatus te verhogen. Gastbloggen ondersteunt dit proces. Het houdt in dat je artikelen schrijft voor andere blogs, bijvoorbeeld het blog van de branchevereniging of een andere expert met een groter bereik. Je geeft unieke content in ruil voor een groter publiek. Zoek die platforms op en ga de samenwerking aan.

Uiteindelijk is de hoeveelheid content die iemand heeft ook leidend of iemand een expert is of niet. Hoe meer content, hoe groter de kans dat mensen jou als een expert gaan zien.

Veel verschillende soorten content is nog beter.

Wil jij expert op je vakgebied zijn? Wat is de eerste stap die jij zou zetten? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren en inspireer anderen met jouw verhaal.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

Leave A Response

* Denotes Required Field