Het kost je ongeveer 5 minuten om dit artikel te lezen

De grote vraag van iedereen die een website heeft, een blog heeft, en online bezig is: hoe krijg ik meer verkeer naar mijn website en naar mijn blog. Beter bekend als website traffic.

Een website hebben is natuurlijk leuk. Het is een mooi online uithangbord voor je bedrijf. Maar als er niemand komt dan is het natuurlijk heel zuur. Het is net een winkel die aan het einde van een winkelstraat is gevestigd en niemand neemt de moeite om ook de laatste winkel te bekijken.

Dit artikel is de 7e uit de januari reeks ‘Iedere dag een antwoord’. Deze vragen zijn al beantwoord:

  1. Hoe voorkom ik jargon in mijn artikel?
  2. Hoe maak ik een gewoonte van bloggen?
  3. Hoe krijg ik meer reacties op mijn blog?
  4. Hoe weet ik wat mijn doelgroep wil lezen?
  5. Hoe begin ik met bloggen?
  6. Wat is de ideale lengte van een blogartikel?

In dit artikel vertel ik je over website traffic en hoe je meer verkeer naar je website en blog kunt krijgen.

Website traffic - Blog UniversiteitWebsite traffic achterhalen

Hoe weet je nu of je website traffic krijgt? Waar kun je dat zien? Nou, iedere website zou Google Analytics moeten hebben. Dat houdt in dat je via je Google account toegang krijgt tot de tool Google Analytics. Met een code verbind je het GA account met je website (in een later artikel laat ik je zien hoe je dat doet).

Door die verbinding kan Google precies zien, hoeveel traffic je op je website krijgt. En heel gedetailleerd moet ik zeggen. Tot op pagina en blogartikel niveau kun je zien hoeveel bezoekers er zijn geweest, waar ze vandaan komen, hoe lang ze zijn gebleven, wat ze daarna nog op je website hebben gedaan en op welke pagina ze waren toe ze je website verlieten.

Heb je die verbinding nog niet, ga die dan als de wiedeweerga maken, zodat je inzicht hebt in de cijfers van je website (know your numbers).

Website traffic verhogen

Website traffic - Blog Universiteit

Waarschijnlijk heb je al wat traffic en wil je graag meer traffic naar je website genereren. Daar zijn een aantal manieren voor om dat te doen en die ga ik hier met je delen.

Manier #1 Zorg voor waardevolle content

Een etalage van een winkel zorgt ervoor dat mensen die langskomen blijven stilstaan en op basis van wat ze zien, beslissen of ze wel of niet naar binnen gaan.

Hetzelfde geldt voor een website en blog. Om er voor te zorgen dat mensen ook daadwerkelijk je winkel binnenkomen, zorg je voor waardevolle content om ze mee te trekken.

Manier #2 Zorg voor VEEL waardevolle content

Deze manier lijkt op de eerste, maar hier ligt de nadruk op VEEL. Mensen zoeken steeds meer online en gebruiken daarvoor een zoekmachine en de bekendste is Google. Jij zelf zult ook vast regelmatig iets Googelen.

En Google houdt van informatie. Het is haar missie om alle informatie aan iedereen beschikbaar te stellen. Dus hoe meer waardevolle informatie (dus content) jij hebt, hoe beter het is en hoe meer bezoekers je naar je website en blog trekt.

Manier #3 Deel je artikelen via Social media

Social media is een verzamelnaam van alle platforms die je maar kunt bedenken waar je een profiel aanmaakt en interessante informatie deelt. De platforms van de tekst Twitter, Facebook en LinkedIn (hoewel je daar ook veel beelden zult zien). De platforms van de beelden zijn Instagram, Pinterest en Periscope.

Deel je posts via social media. En gebruik daar het platform voor waar jouw doelgroep zich bevindt. Is dat LinkedIn dan focus je je op LinkedIn.

Manier #4 Deel je artikelen in relevante groepenWebsite traffic - Blog Universiteit

Op Facebook en LinkedIn vind je groepen. Daar kun je lid van worden. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een groep voor. Zorg dat je van relevante groepen waar jouw doelgroep zich bevindt lid wordt en dat het is toegestaan dat je jouw artikelen promoot.

Ga dit dan ook doen. Ieder artikel weer. Ieder artikel deel je opnieuw.

Het is aan te raden om ook deel te nemen in die groepen, zodat je op die manier ook meer zichtbaar bent.

Manier #5 Stuur je artikelen naar je mailinglijst

Deze heb ik onderaan in het lijstje gezet, omdat niet iedereen een mailinglijst heeft. Daar zul je echt aan moeten bouwen om die te laten groeien. Maar wanneer er 1 persoon op je mailinglijst staat ga je mails versturen.

Je zult merken dat je mailinglijst (mits je natuurlijk een optin hebt) zal groeien wanneer je meer en meer je artikelen gaat delen op social media.

Website traffic door promotie

Het gaat om promotie van jouw blogartikelen. Je verkoopt als je idee. En dat kan best lastig zijn, maar gelukkig is het niet onmogelijk.

Voor mij is op dit moment het creëren van content belangrijk. Dat heb ik op de eerste plaats gezet. En je leest één van de resultaten. Iedere dag publiceer ik deze maand een artikel. Ik weet nu al dat dit mij meer verkeer op gaat leveren. Ook verkeer dat vaker terug gaat komen en uiteindelijk op mijn mailinglijst gaat komen.

Is het een tijdsinvestering?

Ja zeker, maar het is ook een investering die gaat renderen in de toekomst.

Wat doe jij nu om meer verkeer naar je website te genereren? Deel je reactie hieronder in het commentaarveld.

In de Masterclass Bloggen ga je direct aan de slag met bloggen en hoe je snel VEEL kunt schrijven, zodat je in minder tijd meer content kunt creëren. Je kunt je weer aanmelden voor de Masterclass Bloggen. De eerst volgende is op 25 februari 2016 in Zwolle.

Aanmelden kan via de pagina Masterclass Bloggen. Het aantal deelnemers is beperkt tot 25.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

PS. LET OP! Morgen publiceer ik weer een artikel. Weet je nog? In het kader van elke dag in januari een vraag beantwoorden. Ik zal je niet weer een mail sturen, want je zit natuurlijk niet te wachten op elke dag een e-mail van mij. Dat zou net spammen zijn. 1 keer per week stuur ik je een overzicht van de artikelen van de afgelopen week. Zo kun je rustig alles nog een keer nalezen. Ik kan niet garanderen dat je alle aanbiedingen meekrijgt. Je kunt natuurlijk ook gewoon naar het blog komen en het artikel lezen.

PPS. Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen boven dit artikel, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.