Webmaster Tools voor je blog

Webmaster Tools - Blog Universiteit

Het kost je ongeveer 4 minuten om dit artikel te lezen


Als webmaster van je eigen website en blog is het altijd handig om een aantal webmaster tools tot je beschikking te hebben.

Zeker met het gebruik van Google, Google Analytics en het inzetten van SEO (Search Engine Optimization) kun je eigenlijk niet zonder de webmaster tools van Google.

In de webmaster tools geeft Google je enkele gereedschappen om je blog Google-klaar te maken.

Google-klaar houdt in dat je website in de zoekresultaten naar voren gaat komen. Je geeft dus toestemming aan Google om regelmatig op jouw blog te kijken en de site volledig te crawlen.

Crawlen betekent niet meer en minder dan dat Google je site scant om te kijken wat er op staat. Google doet dat met behulp van spiderbots ook wel een Googlebot genoemd.

In de webmaster tools meldt je jouw website en blog aan. Je moet dan je website kunnen verifiëren. Je moet dus kunnen aantonen dat de website die je aanmeldt van jou is.

Website verificatie met de webmaster tools

Webmaster Tools - Blog UniversiteitJe krijgt daarvoor een aantal opties in de webmaster tools. Je kunt een stukje code uploaden naar je website (of je webdesigner kan dat voor je doen). Zodra Google dat op je site vindt, kan hij de site verifiëren.

Je kunt het ook via je domeinnaamprovider doen. Google heeft een hele lijst bekende providers voor handen en daarmee kun je ook aantonen dat jij de eigenaar van de site bent, want daar gaat het om.

Dit zijn de twee opties die ik veel gebruik.

Via de webmaster tools kun je ook een zoekanalyse doen. Via deze zoekanalyse kun je achterhalen op welke zoekwoorden bezoekers via Google op je website komen.

Met die analyse kun je je website aanpassen op de zoekwoorden en dus op potentiële klanten. Je kunt ze op deze manier nog beter bedienen als het gaat om content op jouw website en blog.

Het is altijd handig om het proces een handje te helpen door een sitemap te verzenden naar Google. Je helpt Google daarmee om je website sneller te indexeren en Google indexeert met een sitemap ook meer pagina’s op jouw website dan zonder een sitemap.

Met WordPress en plugins is het tegenwoordig een peulenschil om een sitemap te maken en te versturen naar Google. Een plugin houdt je sitemap up-to-date en verzendt automatisch bij vernieuwing van je site en toevoeging van content een nieuwe sitemap naar Google.

Backlinks achterhalen in de webmaster tools

Andere websites kunnen in hun content linken naar jouw website of blogartikelen. Dat heet een backlink. Met een backlink bouw je als het waren nog meer autoriteit op en dat is wat je wilt. Deze autoriteit zorgt in Google voor een hogere plek in de zoekresultaten.

Via de webmaster tools kun je achterhalen hoeveel backlinks je hebt en waar ze vandaan komen, dus wie heeft er een link naar jouw website geplaatst.

Interne links achterhalen

Naast de externe links of backlinks, kun je ook de interne links achterhalen. Zo kun je zien hoeveel je zelf naar een andere pagina op je website of blog linkt.

Indexeringsstatus

Dat Google langskomt op je website om te kijken of er nieuwe content is en die in de zoekresultaten plaatst, heet indexeren.

Zie Google als een grote kaartenbak waarin je kunt zoeken en waarin jouw website, blogartikelen en pagina’s op een indexkaartje staan.

Via de indexeringsstatus kun je zien hoeveel pagina’s in de afgelopen maanden heeft geïndexeerd. Schrijf je en publiceer regelmatig een artikel op je blog, dan gaat die lijn alleen maar omhoog. Er komen immers meer pagina’s op je website en blog bij. En dat is alleen maar gunstig. Hoe meer content je hebt, hoe meer er te indexeren valt en hoe meer jouw website naar voren komt in de zoekresultaten.

De webmaster tools als hulpmiddel bij je site onderhoud

Webmaster Tools - Blog Universiteit

Je website onderhouden is belangrijk. Je wilt dat je pagina’s goed weergegeven worden en dat er geen fouten zijn. Ook daarvoor zijn de webmaster tools handig om te hebben.

Google geeft aan wanneer er fouten zijn en beveiligingsproblemen. Dus je site aanmelden en vervolgens nooit meer terugkomen is niet verstandig. Je site aanmelden en tenminste 1 keer per maand kijken hoe je website ervoor staat is geen overbodige luxe.

Zorg er wel voor dat je alles onder één Google account plaatst. Het is niet handig en helemaal niet efficiënt om onder verschillende accounts onderdelen te hebben staan van één website.

Ook wanneer je meerdere websites hebt, zou ik alles onder één Google account plaatsen. Je hoeft dan maar één wachtwoord te onthouden om bij alle tools en hulpmiddelen van Google te komen.

In de video een rondleiding in de webmaster tools van Google.

Hier nogmaals de link naar de webmaster tools. Inloggen doe je met je eigen Google account.

https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=nl

Welke vragen heb jij nog over de webmaster tools? Stel ze hieronder in het commentaarveld.

 

Op jouw blogsucces

Esther Molenaar

5 Comments

  • Lidy van Oord

    Reply Reply 20 mei 2015

    waar plaats ik de verificatiecode op mijn eigen site, want dat is mij niet duidelijk.

    • Esther Molenaar

      Reply Reply 20 mei 2015

      He Lidy,

      Dank je wel voor de vraag. Dat is materiaal voor een volgende video. Daarin leg ik uit hoe je je website aanmeldt en je website verifieert.

      Deze zal ik delen via mijn Youtube kanaal. Abonneren daarop is het beste, dan ben je als eerste op de hoogte.

      Op jouw blogsucces!
      Esther

  • Hoi Esther,

    Wat een interessante en leerzame video, dank je wel.
    Ik had me toevallig onlangs aangemeld bij webmaster tools, maar ik had er verder nog niet echt naar gekeken. Deze video heeft me leuke dingen laten zien. Leuk om op deze manier gestimuleerd te worden om er mee bezig te zijn.

    Begrijp ik goed, dat je via de knop aan de rechterkant ‘property beheren’ naar je site kunt, en dat je daar vervolgens kunt kiezen voor dashboard? Ik vind dat een beetje verwarrend, want als ik op die knop klik komt er de mogelijkheid ‘gebruikers toevoegen of verwijderen’ of ‘property verwijderen’. Maar volgens mij is dat de (enige) weg om bij je dashboard te komen. Klopt dat?

    Groet,
    Inge van der Woude

    • Esther Molenaar

      Reply Reply 20 mei 2015

      He Inge,

      Fijn dat de video je helpt. Altijd goed om te horen.

      Wanneer je naar de gegevens van je eigen website wilt klik je op de link van je eigen website. In de video was dat bij mij http://www.bloguniversiteit.nl.

      Op jouw blogsucces!
      Esther

  • Heldere uitleg. Dank je wel!

Leave A Response

* Denotes Required Field