Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen


Door waardevolle informatie te geven, kun je op je website en blog verkopen realiseren. Je bouwt er niet alleen je mailinglijst mee op. Je kunt er ook verkopen mee realiseren.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van een videocursus of een reeks artikelen. Dit fenomeen heeft verschillende namen. Nisandeh Neta van Open Circles Academy noemt het de sales sequence en Anne Raaymakers van Fan Factor noemt het educatie marketing. Het komt op hetzelfde neer: je geeft heel veel waardevolle informatie en tot slot verkoop je jouw product, dienstverlening, training of cursus.

Hoe pak je het aan?Verkopen met je blog - Blog Universiteit

Het proces verpak je in een vierdelige videocursus die je gratis op je website aanbiedt, uiteraard nadat iemand naam en e-mailadres heeft  ingevuld.

Het doel is dat je in deze vierdelige videocursus enorm veel waarde geeft en waardevol is voor de ontvanger.

Natuurlijk zijn er mensen die met deze informatie heel veel kunnen, dat geldt ook voor de artikelen op je blog: niet iedereen heeft extra ondersteuning van jouw product of dienst nodig om hun doel te bereiken.

Opbouw van de reeks

De reeks video’s (of e-mails of PDF’s) bouw je op een specifieke manier op. Je begint natuurlijk niet direct met verkopen. Dat bewaar je voor later. Het begint met geven en het leveren van waardevolle informatie.

Video 1:

Je geeft waarde. Je geeft informatie die de kijker verder helpt met het probleem dat je aankaart in de videoserie. Het is direct een heel mooie manier om jezelf als expert neer te zetten.

Mensen zien en horen je praten: directer kan niet.

Je sluit af met een call to action: je roept mensen op om een reactie te geven en/of de video te delen.Verkopen met je blog - Blog Universiteit

Video 2:

Je geeft nog meer waarde. Je refereert aan de vorige video en herhaalt kort wat je daarin hebt verteld.

Deze video sluit je ook af met een call to action.

Video 3:

In deze video besteed je aandacht aan social proof. Dat kan door een casestudy of een aantal testimonials. Dit is optioneel.

Beantwoord ook mogelijke vragen die leven bij jouw doelgroep.

Deze keer geen call to action.

Video 4:

In deze video komt de sales pitch naar voren. Je beschrijft het probleem van je doelgroep en je beschrijft ook wat de oplossing brengt.

Ook hier komen social proof en testimonials naar voren. Omdat deze laatste video de sales pitch bevat, leg je duidelijk uit wat iemand moet doen om van jouw aanbieding gebruik te kunnen maken.

Ook geschreven sequence?

Verkopen met je blog - Blog UniversiteitEen sales sequence zoals hierboven kun je ook verwerken in een serie artikelen. De beschreven videotemplate gebruik je voor de artikelen. Het gaat over het geven van waarde, zodat een deel van je doelgroep eenvoudiger je product koopt.

Je kunt ervoor kiezen om de artikelen op je reguliere blog te laten verschijnen, zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn.

Ik zou een serie artikelen net als de videocursus los aanbieden als opt-in. Je biedt deze informatie aan als een online cursus van vier lessen en je gebruikt dit als opt-in. Het pakket staat op je website en iedereen kan het zien en zich ervoor inschrijven.

Je promoot in sociale media de gratis online cursus en dit kan weer voor conversie zorgen voor je online training of zelfs je live training.

Deze methode is ideaal om snel vertrouwen op te bouwen bij een potentiële klant. De potentiële klant ziet je, hoort je en ervaart de waarde die jij te bieden hebt.