Vind in 3 stappen de top 3 boeken op jouw vakgebied

Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

Het kost je ongeveer 4 minuten om dit artikel te lezen


Je experstatus vergroten kun je op veel verschillende manieren doen. In andere artikelen heb ik daar al aandacht aan besteed.

Je kunt onder andere gaan gastbloggen, lezingen geven, een boek schrijven. Het mooiste is natuurlijk om dit alles te combineren, zodat je expert strategie een solide basis heeft.

Kennis is de allereerste basis van jou als expert. In mijn boek Bloggen doe je zo! geef ik de kenmerken van een expert. Je staat als expert boven de kennis.

Veelal is je doelgroep een aantal stappen vooruit zijn de eerste stap om je expertstatus neer te zetten.

Top 3 boeken

Je hebt je eigen vakgebied, waar je sowieso al veel over weet. Soms is die kennis voor jou zo vanzelfsprekend, dat je zelf al bijna niet meer het idee hebt een expert te zijn.

Die kennis bijhouden is belangrijk. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je klant. Je weet wat er op de markt speelt en gebruikt die kennis om de volgende stap te zetten met je klant.

De top 3 boeken lezen op jouw vakgebied is onderdeel van de strategie.

Toen ik mijn boek over bloggen schreef, heb ik een aantal belangrijke boeken gelezen. Daarmee vergrootte ik mijn eigen kennis en wist wat er zoal geschreven werd over bloggen.

Het was een zoektocht om die boeken te vinden. Er waren nog weinig boeken over bloggen. De boeken die ik vond, waren voornamelijk Engelse boeken. Daar liet ik me niet door tegenhouden.

Vinden

De top 3 boeken op jouw vakgebied vind je in 3 stappen. Het kan een zoektocht zijn of misschien is het voor jouw vakgebied een peulenschil en vind je snel de boeken die je zoekt.

Stap 1 Wie zijn de andere experts op jouw vakgebied?

Handig om te weten wie die andere experts zijn. Ten eerste kun je ze in de toekomst interviewen en ten tweede kun jij een relatie met ze opbouwen. Het kunnen influencers zijn die jou later ook verder kunnen helpen.

In de Verenigde Staten zie je dat veel. Ik zie het vooral onder internet marketeers. Ze vullen elkaar aan in hun expertise en promoten elkaar en elkaars producten.

Weten wie die ander is (niet per se de concurrent) geven je een voorsprong op jouw doelgroep.

Hoe kom je erachter wie de experts zijn binnen jouw vakgebied? Door te vragen. In je netwerk vraag je: wie zie jij als de expert of autoriteit op… en dan noem je jouw vakgebied.

In mijn geval wist ik dat Nisandeh Neta een super blogger was (en is). Hoewel zijn vakgebied het ondernemen was, wist hij ook veel van bloggen door ervaring.

Soms moet je ook buiten je vakgebied kijken om ervaringsdeskundigen te vinden. Door via social media die vraag te stellen, krijg je een lijst met namen en kun je de volgende stap zetten.

Stap 2 Zoek het boek

Nu is het tijd om erachter te komen of die persoon, die expert, een boek heeft geschreven over jouw vakgebied.

Simpelweg door die persoon te googelen.

Ik kwam erachter dat er in Nederland weinig mensen zijn die een boek hebben geschreven over bloggen. In de opkomende blog-markt was dat een uitkomst. Ik kon daar mee een gat opvullen.

De meeste expertboeken vond ik echter buiten Nederland. Niet alles was via Bol.com te koop en moest ik via andere sites, als Amazon bestellen.

Stap 3 Lees het boek

Het duurde niet lang en ik had een mooi stapeltje boeken over bloggen op mijn nachtkastje liggen.

Tijdens mijn zoek toch vond ik ook diverse zeer bruikbare websites over bloggen en die voegde ik ook toe. Hoewel het geen boek was, was het waardevolle informatie die mij hielp in mijn eigen kennis-over-bloggen-zoektocht.

Het boek lezen hoort bij de strategie. Veel mensen lezen niet meer dan 1 boek per jaar. Ik weet het, uitzonderingen daargelaten. Dus als jij de top 3 boeken uit je vakgebied leest, lig je al 3 jaar voor qua kennis op 90% van je doelgroep.

Dus lezen is de laatste stap. Je neemt kennis tot je en je ziet waar anderen over schrijven en waar dus klaarblijkelijk vraag naar is.

Aanverwante kennis

Het hield niet op bij bloggen alleen. Bij bloggen komt meer kijken dan alleen een artikel schrijven. Het gaat ook over online marketing, autoresponders, website maken, fotobewerking en nog veel meer.

Dat zijn voor mijn aanverwante zaken die mijn totale kennis van bloggen vormen. Mijn lezers en klanten hebben ook vragen over bijvoorbeeld WordPress. Die vragen wil ik in essentie kunnen beantwoorden of ik wil ze in ieder geval kunnen verwijzen naar een WordPress expert die hen verder kan helpen.

Welk boek ligt er nu bij jou op het nachtkastje?Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

PS Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen hieronder, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.

Leave A Response

* Denotes Required Field