3 strategieën voor terugkerende bezoekers op je website

Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen

Een website genereert twee type bezoekers. Je hebt de bezoekers die even bij je langskomen en gelijk weer weggaan. Deze komen nooit meer terug. Je hebt ook de bezoekers die komen en blijven. Dit zijn de zogenaamde terugkerende bezoekers. Zij maken een favoriet van je website. Zij schrijven zich in voor jouw e-maillijst en schrijven zich in voor je blog. De terugkerende bezoekers wil je aantrekken, want de kans is groot om van deze terugkerende bezoekers klanten te maken.

Het geheim van terugkerende bezoekers

Het gros van de mensen koopt niet de eerste keer bij een bezoek op een website. Een website moet geloofwaardigheid creëren en vertrouwen winnen. Je website moet een autoriteit zijn. Dit zijn punten die terugkerende bezoekers moeten aanzetten tot een koop. Voor de meeste websites geldt dat zij dit op de lange duur hebben verdiend. Het geheim is om ze een reden te geven om terug te komen.

Hier zijn 3 strategieën om je bezoekers een reden te geven om terug te komen.

#1 Waardevolle content is zeer zeker nodig

Als je een constante stroom van goede content kan leveren, dan komen je bezoekers terug voor meer. Echter, er is nog meer dat je kan doen om je te verzekeren van hun loyaliteit.

#2 Geef een gratis lidmaatschap

Bekijk je website eens goed. Waarom bezoeken mensen je website? Welk voordeel kun je leveren op een reguliere basis? In plaats van je informatie aan te bieden aan willekeurige bezoekers, overweeg om een lidmaatschap website te maken. Een lidmaatschap impliceert exclusiviteit. Het impliceert ook extra waarde.

Wanneer mensen zich aanmelden voor je lidmaatschapsprogramma ontvangen zij “extra” content, producten of diensten. Een voorbeeld: je creëert een “Rapport van de maand” club. Deze informatie is gratis voor de leden die zich hebben aangemeld. Elke maand lever je een kwalitatief goed rapport. Je kunt het rapport gebruiken om producten te promoten, hetzij van jezelf of van een ander.

#3 Voeg gebruiker gegeneerde content toe

Biedt de mogelijkheid aan bezoekers om hun eigen content te plaatsen op jouw website. Bloggen is een manier om dit te bereiken. Je kunt je bezoekers een artikel laten schrijven dat jij plaats op het blog. Je kunt er een wedstrijd van maken. Vraag je terugkerende bezoekers om een comment, wanneer ze je blog lezen. Stel een uitdagende vraag bijvoorbeeld.

Ten slotte, neem een kijkje op je gebruikersfuncties. Wat kun je toevoegen op je website of blog om het vriendelijker te maken? Kunnen jouw terugkerende bezoekers jouw content doorsturen naar een vriend? Kunnen ze het uitprinten? Kunnen ze het delen op social media? Kunnen ze er op reageren?

Hoe gemakkelijker jij het voor ze maakt om interactie te hebben op je website, des te beter. Zorg voor goede inhoud. Bied bezoekers te mogelijkheid om toegang te krijgen tot meer content via een lidmaatschap en laat ze informatie met elkaar delen. Hoe meer terugkerend verkeer je hebt, hoe sneller je een trouwe klantenkring opbouwt.

Wat doe jij om je bezoekers op je website vast te houden? Deel het hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.

4 Comments

  • Marjolein Kalter

    Reply Reply 8 januari 2014

    Hoi Esther,

    Hoe waar wat je schrijft! Ik ben met de voorbereiding van blogs bezig en wat ik me steeds meer en meer realiseer is het verschil tussen wat ik denk dat waardevol is voor mijn doelgroep en waar mijn doelgroep naar aan het zoeken is.

    Wanneer ik ZZP-ers begeleid in het implementeren van hun winstgevende niche gebruik ik het voorbeeld van de blinde darm.

    De blindedarmchirurg kan waarschijnlijk hele waardevolle content publiceren over een gezonde appendix.
    Alleen wanneer ik pijn in mijn buik heb ben ik op zoek naar iemand die me verder kan helpen naar van pijn in mijn buik afkomen. Al googelend kom ik dan waarschijnlijk nooit uit op de blog die gaat over een gezonde appendix………

    Hoe vogel jij uit welke content waardevol is voor je lezers?

    • Esther Molenaar

      Reply Reply 8 januari 2014

      Hoi Marjolein,

      Door te vragen wat je doelgroep wil lezen!

      Andere blogs in de gaten houden is ook een optie. Vooral blogs met comments. Dan kun je achterhalen wat voor de lezer belangrijk is.

  • Andrea Cusinello

    Reply Reply 13 januari 2014

    Hoi Esther,

    Ik publiceer iedere 2 weken een blogpost en ik mail door naar mijn mailingslist. Ik kan zien wie vaker de email geopend heeft.

    Verder via socialmedia geef ik vaak informatie die naar mijn website verwijzen.
    Kan je via google analytics zien wie vaker op je website komt?
    En omdat ik ben niet thuis met google analytics en meten van resultaten, zou je een keer een (serie) blog schrijven over hoe kan je de verkeer op je site meten?

    Bedankt en tot je volgende blog!

    • Esther Molenaar

      Reply Reply 14 januari 2014

      Hoi Andrea,

      Ik denk dat het een heel goed idee is om meer aandacht te besteden aan het gebruik en het lezen van Google Analytics. Het lijkt voor veel mensen soms abacadabra, maar wanneer je weet waar je naar moet kijken, geeft het enorm veel inzicht in het verkeer dat op je site komt.

      Dank je wel voor de suggestie!

      Esther Molenaar
      Blog content! Coach Content!

Leave A Response

* Denotes Required Field