10 Manieren om meester in je eigen onderwerp te zijn

Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

Het kost je ongeveer 8 minuten om dit artikel te lezen


Til jouw expertstatus naar het volgende niveau

Het liefst wil jij dé expert zijn. Dat jij de persoon bent waar mensen naar toe gaan wanneer ze een probleem zijn. Niet alleen dat ze naar jou komen, maar ook dat ze als eerste aan je denken wanneer zich een probleem voordoet.

Maar ja, hoe doe je dat expert zijn?

In mijn boek Bloggen doe je zo! heb ik het over een aantal kenmerken van een expert. Die lijst kun je al leidraad nemen voor jouw expert route.

Eén van de kenmerken van een expert die ik noem is kennis. Als expert ben je op de hoogte van alles (nou ja bijna alles) op jouw vakgebied.

  • Je kent de vakbladen
  • Je kent de blogs
  • Je kent de boeken
  • Je kent je vakgenoten (tenminste de belangrijkste in jouw ogen)

Moet ik dat allemaal volgen en in de gaten houden?

JA en ook nee.

Je kunt onmogelijk alles continu in de gaten blijven houden. Dan blijft er van je tijd niets meer over. Toch?

Wat te doen?

Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

Google Alerts

Ik vind het wel belangrijk dat je de vakbladen, blogs, boeken en vakgenoten kent. Al was het alleen maar van naam. Je bent op de hoogte van het bestaan van die 4 zaken.

Zodra je meer hoort over een vakblad, blog of boek dat ineens vaker voorbij komt of een vakgenoot wiens naam je meer hoort, dan is dat voor jou een trigger om op te letten en te kijken waar de ophef allemaal over is.

Dat houdt wel in dat je een paar keer per jaar, misschien wel 1x per maand, even een rondje vakgebied gaat doen om te kijken wat er zoal gebeurt en wat men zoal roept.

Het is heel gemakkelijk om dat Google Alert voor in te zetten. Dan kun je een alert aanmaken voor een zoekterm of de naam van een vakgenoot. Zodra er dan iets op die alert op internet is gepubliceerd krijg jij een melding. Zo mis je niets meer.

Hoe je dat moet doen? Dat lees je in dit artikel: Google Alert gebruiken om volledig op de hoogte te blijven

That’s it?

Niet helemaal. Slechts een Google Alert aanmaken is de eerste stap. Weten dat die kennis er is, is één ding. Die kennis tot je nemen is een tweede, net zo belangrijk punt.

Ik geef je 10 manieren hoe jij een meester kun zijn in je onderwerp. Waardoor je sneller en gemakkelijker op de hoogte bent van wat er op jouw vakgebied gebeurt en wat men publiceert.

Ga nou niet direct alles tegelijk toepassen. Begin met 1 of 2 punten en breid dat langzaam uit als je er meer en meer gewend aan raakt en dat het een gewoonte is.

#1. Lees iedere dag een blogartikel

Het internet is een grote verzamelbak van kennis. Je kunt het zo gek niet bedenken je kunt het online vinden. Ook over jouw vakgebied.

Zoek de blogs van vakgenoten en ga lezen. Lees tenminste 1 blogartikel van een vakgenoot per dag.

Het vult niet alleen je eigen kennis aan, je bent op de hoogte waar je vakgenoten over schrijven en het zorgt voor inspiratie voor je eigen blogartikelen.

#2 Lees wekelijks een boek

Bloggen doe je zo! - Esther MolenaarWekelijks? Ja, iedere week een boek. Het is haalbaar. Lees dit artikel er maar eens over: Iedere dag 15 minuten een boek per week.

Een boek is het bewijs dat iemand een expert is op haar of zijn vakgebied. Op jouw (!) vakgebied. Zorg dat je al die boeken leest.

De meeste boeken zijn opgebouwd rondom een methode die de schrijver zelf heeft ontwikkeld. Het geeft jou een aanvullende methode om te gebruiken voor jouw klanten.

Wil je weten hoe jij sneller kunt lezen? Dan moet je dit eens proberen of dit.

#3 Schrijf wekelijks een artikel

Deel je kennis met de wereld, met je doelgroep, je toekomstige klanten. Dat heet je hoofd boven het maaiveld uitsteken.

Veel ondernemers doen dat niet, omdat ze bang zijn voor kritiek of dat iemand anders er met hun methode en kennis vandoor gaat.

Jij bent niet bang. Je weet waar je voor staat, je hebt vertrouwen in je kennis en jezelf, dus is het gemakkelijk om jouw kennis in een blog artikel te gieten dat je deelt op jouw blog.

Tijdens Dé Blog Workshop leer ik je hoe je binnen 30 minuten een blog schrijft recht van uit je hart.

#4 Kijk iedere dag een video

Esther Molenaar - Dé Blog TrainerVideo is steeds belangrijker binnen de marketing van je bedrijf. En er zijn dus steeds meer ondernemers die gebruik maken van video om hun kennis over te brengen.

Zorg dat jij op de hoogte bent van de kanalen op YouTube en Vimeo van vakgenoten.

Vul je eigen kennis aan en laat je inspireren.

Je kunt je in ieder geval al abonneren op mijn YouTube kanaal.

#5 Maak een samenvatting naar aanleiding van het boek dat je hebt gelezen

Dat boek dat je hebt gelezen bevat waardevolle informatie. Niet alleen voor jou, maar ook voor je toekomstige klanten.

Schrijf een samenvatting over het boek, zodat je op de hoogte bent van de essentie van de inhoud, het standpunt van je auteur en de methode die de auteur gebruikt voor de eigen klantenkring.

De samenvattingen die ik maak publiceer ik ook als blogartikel, zodat jij er ook profijt van hebt. Bekijk Dé Bibliotheek om samenvattingen van de boeken te lezen die ik je zeker kan aanraden.

#6 Geef een lezing

Laat je potentiële klant kennis met je maken. Huur een ruimte nodig mensen uit (bij voorkeur je doelgroep) en geef een lezing.

Vertel je publiek uitgebreid over jou, je drijfveren en de oplossing die jij te beiden hebt.

#7 Maak en video, liefst een live video via Facebook

Wat je in een blog artikel kunt vertellen, kun je ook in een video vertellen. Je weet immers dat video een belangrijk onderdeel van je marketing is, net als bloggen.

Een video geeft jou de mogelijkheid om jezelf te presenteren. Niet alleen met de kennis en de oplossing die jij aanbiedt, maar ook jij als persoon.

Mensen horen je stem, zien je bewegen en krijgen op die manier een veel beter gevoel bij jou als persoon.

Wil je het meest profijt hebben van video, geef dan een LIVE via Facebook. Je gaat dan direct de interactie aan met je publiek.

Ik weet het video is eng, live is eng, maar helemaal niets doen is nog veel enger.

Ga de uitdaging aan met jezelf en stap trots die drempel over. Jij kunt dat!

Heb je een lijst met onderwerpen voor blog artikelen? Dan heb je ook een lijst met onderwerpen voor video’s en LIVE uitzendingen.

Op mijn YouTube kanaal vind je mijn video’s en op Facebook publiceer ik ook regelmatig video’s. Live gaan vind ik zelf ook nog doodeng. Maar steeds kleine stapjes nemen is de weg ernaartoe.

Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

#8 Ga erin lesgeven

 

Lesgeven is de beste manier om meester te worden over je eigen onderwerp. Wanneer je het aan iemand uit moet leggen, is het belangrijk om zelf boven de stof te staan. Eén stap verder zijn is vaak al voldoende, om het over te brengen aan een ander.

Lesgeven geeft je inzicht in je eigen vaardigheden en kennis.

Lesgeven geeft je ook inzicht in de vaardigheden en dagelijkse vragen van je doelgroep.

Dit laatste helpt je om jouw aanbod nog beter aan te laten sluiten bij jouw klant.

Workshops en training vind ik niet alleen fantastisch om te volgen, ik vind het ook fantastisch om zelf voor de groep te staan en een workshop of training te geven. Zoals bijvoorbeeld Dé Blog Workshop.

#9 Schrijf een boek

In mijn ogen is een boek de ultieme content. Een boek is net als een witte jas van een dokter, het geeft je een status die je niet snel meer kwijtraakt. Het dwingt respect af en mensen zien je veel sneller als een expert. Je moet immers wel heel veel weten, wil je er ook nog eens een boek over kunnen schrijven.

Bloggen doe je zo!

Er zijn auteurs die ervoor kiezen om na een loopbaan van 20 jaar een boek te schrijven. Ze eindigen hun carrière met een boek. Er zijn ook auteurs, zoals ik, die hun carrière starten met een boek. Dan is het boek een actief onderdeel van de marketingstrategie. Zie het als een ultiem visitekaartje voor je bedrijf.

Wie schrijft die blijft!

In 2011 schreef ik mijn eerste boek, die helaas een paar jaar in de la verdween. In 2014 kwam dat boek eindelijk uit onder de naam Bloggen doe je zo! Nog steeds super trots op mijn eerste boek. Inmiddels heb ik al meerdere boeken geschreven. Nog niet allemaal uitgegeven, want ze liggen nog ter nalezen bij mijn partner.

#10 Volg trainingen over jouw onderwerp

Blijf op de hoogte van jouw vakgebied en blijf je ontwikkelen.

Niets is zo vervelend als een expert die niet op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen of het heeft na gelaten zichzelf verder te ontwikkelen.

Wanneer een methode van een ander niet bij je past, dan kies je ervoor om deze niet te gebruiken. Zorg er wel voor dat je op de hoogte bent. Zo kun jij een keus maken en zo kan je publiek ook een keus maken.

Ga op zoek naar training en cursussen op jouw vakgebied. Volg ze, leer ervan en geef het door aan je eigen publiek.

In de praktijk

Start met het toepassen van één van deze tips. Dan ben je op de goede weg om meester te zijn in jouw onderwerp.

In mijn boek Bloggen doe je zo! heb ik het over de kenmerken van een expert.

Wat doe jij om meester te zijn in jouw onderwerp?Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.

 

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

 

PS Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen aan de linkerkant, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.

4 Comments

  • Claire

    Reply Reply 17 januari 2018

    Goedemorgen Esther

    Wat een sterke inhoudelijke blog met 10 mooie adviezen. Een aantal doe ik heel consequent en een paar ook niet. Toevallig gisteren besloten het bloggen weer consequent op te pakken. Jouw advies hierover ga ik zeker gebruiken (googlen en inspiratie opdoen via collega’s).

    Dank je wel en tot de volgende keer.

    Claire

    • Esther Molenaar

      Reply Reply 22 januari 2018

      He Claire,

      Super! Ga er voor!

      Op jouw blogsucces!
      Esther

  • Renée Daniëls

    Reply Reply 22 januari 2018

    Goeie tips weer, Esther – dankjewel.

    Ik heb er een aantal helemaal laten versloffen (Live-uitzendingen op Facebook, boeken lezen) en een paar gedeeltelijk (onregelmatig bloggen en dito blogs van anderen lezen). Dat zijn dingen waarin ik mezelf dit jaar zeker ga verbeteren. En dat boek moet er dit jaar nou ook maar ‘ns komen. 🙂

    • Esther Molenaar

      Reply Reply 22 januari 2018

      He Renée,

      Goed bezig.
      Waar ga je een boek over schrijven?

      Op jouw blogsucces!
      Esther

Leave A Response

* Denotes Required Field