Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen

Als ondernemer word je geacht om een variëteit aan taken te beheersen. Gezien het belang van webcontent is één van die taken het schrijven van content voor je website en blog. Je hebt kennis en waarde om te delen. Het kan echter een angstaanjagende taak zijn om te doen. Veel mensen hebben schrijfangst of zij stellen het uit, omdat zij zichzelf niet beschouwen als schrijvers.

Goed nieuws!

Je hoeft geen ‘schrijver’ te zijn om goede content te schrijven voor je website en blog. Er is een verschil tussen content die men publiceert in kranten en magazines en content geplaatst op websites. De content op je website hoeft niet een groot publiek aan te spreken. Het hoeft ook niet een breed onderwerp te zijn. Integendeel zelfs! Jouw content voor je website en blog moet heel specifiek zijn. En moet passen bij jouw specifieke doelgroep.

Een voorbeeld: “10 tips om betere chocoladekoekjes te bakken.” Het geeft waarde aan een zeer specifieke doelgroep. Heb je een website over chocoladekoekjes of bakken, dan kun je dit artikel zonder veel denkwerk schrijven. Je weet het immers al, je hebt al de kennis in huis.

Conversatie

Het schrijven van content voor je website en blog is meer een conversatie met je doelgroep. De content is meer persoonlijk geschreven, alsof je praat tegen een groep mensen. Je gebruikt woorden als:

  • Jij
  • Jou
  • Jouw
  • Soms ook ik, mij en wij

Dit soort taalgebruik vind je niet in een journalistiek stuk tenzij aanhalingstekens worden gebruikt. Kranten en magazines zijn over het algemeen veel formeler. Ze schrijven vanuit de derde persoon.

Gemakkelijk te lezen

Blog content is geschreven om gemakkelijk te lezen. Je gebruikt opsommingstekens, nummers, titels en subtitels om je content te verdelen in hapklare brokken. Maar wat betekent dit nu allemaal voor je als je geen ‘schrijver’ bent?

Het betekent dat het schrijven van content voor je website en blog vrij simpel is.

  • Schrijf wat je weet
  • Schrijf waar je publiek voordeel aan heeft
  • Schrijf in spreektaal
  • Schrijf zodat het gemakkelijk online is te lezen

Methode

Besteed voor het schrijven van een blog artikel een aantal minuten aan het maken van een structuur voor je artikel. Schrijf een voorlopige titel en subtitels. Pas daarna ga je de content invullen. Maak je niet druk over grammatica en spelling in je eerste concept. Dat pas je later aan en dan haal je ook de fouten eruit.

Oppoetsen

Als je eenmaal je gedachten op papier hebt gezet, ga het dan oppoetsen. Voeg zoekwoorden toe voor het optimaliseren voor de zoekmachines en publiceer het. Met een beetje vertrouwen en een plan, kun jij ook beginnen met het schrijven van content voor je website en blog om je bedrijf op te bouwen en te laten groeien.

Wat vind jij lastig aan het schrijven van content voor je website en blog? Deel het hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.