4 ideeën over het schrijven van content voor je website en blog

Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen

Als ondernemer word je geacht om een variëteit aan taken te beheersen. Gezien het belang van webcontent is één van die taken het schrijven van content voor je website en blog. Je hebt kennis en waarde om te delen. Het kan echter een angstaanjagende taak zijn om te doen. Veel mensen hebben schrijfangst of zij stellen het uit, omdat zij zichzelf niet beschouwen als schrijvers.

Goed nieuws!

Je hoeft geen ‘schrijver’ te zijn om goede content te schrijven voor je website en blog. Er is een verschil tussen content die men publiceert in kranten en magazines en content geplaatst op websites. De content op je website hoeft niet een groot publiek aan te spreken. Het hoeft ook niet een breed onderwerp te zijn. Integendeel zelfs! Jouw content voor je website en blog moet heel specifiek zijn. En moet passen bij jouw specifieke doelgroep.

Een voorbeeld: “10 tips om betere chocoladekoekjes te bakken.” Het geeft waarde aan een zeer specifieke doelgroep. Heb je een website over chocoladekoekjes of bakken, dan kun je dit artikel zonder veel denkwerk schrijven. Je weet het immers al, je hebt al de kennis in huis.

Conversatie

Het schrijven van content voor je website en blog is meer een conversatie met je doelgroep. De content is meer persoonlijk geschreven, alsof je praat tegen een groep mensen. Je gebruikt woorden als:

  • Jij
  • Jou
  • Jouw
  • Soms ook ik, mij en wij

Dit soort taalgebruik vind je niet in een journalistiek stuk tenzij aanhalingstekens worden gebruikt. Kranten en magazines zijn over het algemeen veel formeler. Ze schrijven vanuit de derde persoon.

Gemakkelijk te lezen

Blog content is geschreven om gemakkelijk te lezen. Je gebruikt opsommingstekens, nummers, titels en subtitels om je content te verdelen in hapklare brokken. Maar wat betekent dit nu allemaal voor je als je geen ‘schrijver’ bent?

Het betekent dat het schrijven van content voor je website en blog vrij simpel is.

  • Schrijf wat je weet
  • Schrijf waar je publiek voordeel aan heeft
  • Schrijf in spreektaal
  • Schrijf zodat het gemakkelijk online is te lezen

Methode

Besteed voor het schrijven van een blog artikel een aantal minuten aan het maken van een structuur voor je artikel. Schrijf een voorlopige titel en subtitels. Pas daarna ga je de content invullen. Maak je niet druk over grammatica en spelling in je eerste concept. Dat pas je later aan en dan haal je ook de fouten eruit.

Oppoetsen

Als je eenmaal je gedachten op papier hebt gezet, ga het dan oppoetsen. Voeg zoekwoorden toe voor het optimaliseren voor de zoekmachines en publiceer het. Met een beetje vertrouwen en een plan, kun jij ook beginnen met het schrijven van content voor je website en blog om je bedrijf op te bouwen en te laten groeien.

Wat vind jij lastig aan het schrijven van content voor je website en blog? Deel het hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.

8 Comments

  • Michaëla Wierdsma

    Reply Reply 5 februari 2014

    Bedankt Esther voor dit blog. Het zet mij weer even op het pad van structuur. Dat is het lastigste bij het schrijven van een blog. Een blog gaat inderdaad over wat jezelf weet en is niet een wetenschappelijk stuk.

    De grammatica is soms ook lastig, zeker met het groene boekje van een paar jaar terug en opgegroeid met de ‘oude’ spelling.

    • Esther Molenaar

      Reply Reply 5 februari 2014

      De Nederlandse taal is zeker niet de meest gemakkelijke. Ik denk wel dat je de ‘oude’ spelling los moet laten. 😉

      De ‘nieuwe’ spelling is alweer bijna ‘oud’. Heb je wel eens gehoord van het Witte Boekje? Om het nog gemakkelijker te maken.
      Wanneer je twijfelt over een woord en de juiste spelling, kun je het beste naar gaan.

  • Marjolein Kalter

    Reply Reply 5 februari 2014

    Hoi Esther,

    Jahaa, hoe waar! Ik vind het lastig om vanuit een structuur te beginnen met schrijven. Ik mis de letterlijke dialoog die in een gesprek wel speelt.
    Mijn content ontwikkelt zich vaak ook vanuit een daadwerkelijke vraag of probleem.

    En………. bij heel veel dingen denk ik ook, wat een inkoppertjes. Wie zou daar nou op zitten te wachten? Kortom, ik blijf een beetje hangen op het punt van dat ik binnenkort ECHT ga bloggen

    • Annemiek de Nijs

      Reply Reply 28 februari 2015

      Marjolein hoe herkenbaar is jouw verhaal voor mij. Zit in dezelfde situatie. Vanuit structuur schrijven over wat je weet en graag wilt delen.

  • Edwin Rosenquist

    Reply Reply 6 februari 2014

    Beste Esther,

    Ik vind het lastig om iemand hart te bereiken. Om nieuwsgierig te maken.

    Hem zodanig beïnvloeden, verleiden dat ze denken. Dat wil ik HEBBEN.

    Om iemand in zijn Onderbewustzijn te raken. Dus subtiel.

    Dus niet direct verkopen, maar kosteloos goede content geven.

    Zodat hij / zij denkt dit is gratis al zo goed. Hoe zal het zijn als ik er voor ga betalen.

    • Esther Molenaar

      Reply Reply 6 februari 2014

      Hoi Edwin,

      Ik begrijp je dilemma. Je wilt graag dat je lezers echt waardevolle content van jou krijgen.
      Je bereikt iemands hart, wanneer je zelf vanuit je hart spreekt.

      Mijn eigen ervaring is, wanneer ik 100% overtuigd ben van iets, dat ik een ander veel gemakkelijker kan overtuigen. Het maakt dan niet uit of het om verkoop gaat of niet.
      Het wil niet zeggen dat het altijd lukt en dat je dan iedereen raakt, maar wel de meerderheid.

      Zelf ben ik bezig met het schrijven van een marketing tekst voor de blog training die ik begin maart ga geven. Nu zet ik de puntjes op de i en lees ik de tekst steeds weer. Ik wordt zelf helemaal enthousiast bij het lezen van de tekst. En ik denk: “Wow! Die training wil ik doen.” Wanneer je dat hebt, dan zit je goed.

      Wanneer je iets gratis weggeeft, geef dan wel altijd een waarde aan het product dat je weggeeft. Het e-book met tips dat ik weggeef heeft een waarde van € 17,-.
      Zeg dus niet het is gratis, dan wordt het namelijk ook als dusdanig behandeld en, geloof het of niet, als niet waardevol beschouwt.

      Veel succes Edwin!
      Blog content! Jij Content!

  • Andrea Cusinello

    Reply Reply 7 februari 2014

    Hoi Esther,

    Ik besteed mijn blog uit mijn blogger, ik lever de content.

    Wat ik lastig vindt is direct focus naar de belangrijke mededeling en in makkelijke worden dingen over mijn vak uitleggen aan mensen die weinig of niets weten over mijn vak (acupunctuur).
    Wij zijn aan een nieuwe systeem aangegaan: ik bedenk het belangrijkste voor het bericht van mijn blog, we stellen de vraag die dit antwoord triggert en bedenk ik 3 kern-woorden die in de eerste alinea moeten komen. Ik visualiseer de antwoord en ik neem de antwoord op zonder te stoppen of nadenken (3 min. ongeveer). Daarvan probeer mijn blogger om een mooie artikel van te maken.
    Wat vind je ervan?

    • Esther Molenaar

      Reply Reply 7 februari 2014

      Hoi Andrea,

      Ik denk dat dat een heel goede manier is. Jij hebt dus al iemand die voor je blogt? Heel goed! Ik vind dat je ook niet alles zelf moet willen en hoeven doen. 🙂
      Dat is ook een van de services die ik verleen met Tekst IQ. Kijk maar eens op deze pagina.

      Esther Molenaar
      Blog content! Jij content!

Leave A Response

* Denotes Required Field