Het kost je ongeveer 1 minuten om dit artikel te lezen


Hoe vaak hoor je niet dat je dingen moet gaan weggeven via je website en social media. Ik kan me voorstellen dat je er wel eens moedeloos van wordt. Waar ligt de grens? Hoeveel geef je weg? Wat geef je weg?

Geven ontvangen - Blog UniversiteitDe belangrijkste vraag zit er niet tussen: WAAROM? Waarom zou je überhaupt dingen weg willen geven?

Jouw gedrag op social media is een onderdeel van het succes van jouw blog. Het draagt in grote mate bij aan wat bezoekers op jouw blog doen.

Het gaat om geven. Het geven zit niet alleen in de content op je blog in de artikelen of het gratis e-book dat je geeft. Ook via social media kun je waardevolle dingen geven.

Bezig zijn met sociale media is geen kwestie van alleen zenden. Als we dat allemaal zouden doen, zou het een behoorlijk saaie bedoening worden op al die platforms die connecties met de ander tot stand willen brengen.

Wanneer je reacties wilt ontvangen, zul je ook reacties moeten geven op blogs van anderen. Wanneer je likes wilt ontvangen, zul je ook likes moeten geven op berichten van anderen en op Facebookpagina’s van anderen.

Wanneer je wilt dat mensen je tweet retweeten, zul jij hetzelfde moeten doen en een bericht van een ander gaan retweeten.

De valkuil is, dat we als mensen willen ontvangen als we iets hebben gegeven. Het liefst van de persoon aan wie we iets hebben gegeven.

Dat is een redenatie die niet opgaat. Zo werkt het universum gewoon niet. Je geeft en je ontvangt. Je ontvangt niet perse van de persoon aan wie je geeft. Het kan soms uit onverwachte hoek komen.

Laat het ontvangen je niet in de weg staan als je wilt geven.

Geven ontvangen - Blog UniversiteitAl laatste wil ik je meegeven om eens te kijken naar de fysieke handeling die je doet als je geeft of ontvangt.

  • Ga staan en doe alsof je iets ontvangt.
  • Ga staan en doe alsof je iets geeft.

De fysieke handeling is hetzelfde, kost dezelfde moeite en dezelfde inspanning. Alleen de intentie is anders.