Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen


En dan staat er ineens iemand op je mailinglijst. Gefeliciteerd! Ik vond het echt zo gaaf toen ik de eerste inschrijvingen kreeg op mijn lijst. Ik geef een e-book weg en dat is al vele malen gedownload. In het begin deed ik daar niets mee.

Nu stuur ik na een paar dagen een follow-upmail waarin ik vraag hoe het e-book bevalt. Je toont daarmee interesse in de ander die moeite heeft gedaan om jouw e-book te downloaden.

Waarom is opvolgen belangrijk

Follow-up - Blog UniversiteitEen follow-up-mail gebruik je om de relatie verder op te bouwen met je potentiële klant. Onderschat dit niet. De follow-up-mail stel je in via je autoresponder. Je kunt aangeven dat iemand na twee dagen een e-mail van je ontvangt.

Via deze follow-up-mail kun je mensen herinneren aan de inhoud van het e-book en het feit dat ze vragen aan je kunnen stellen. Bied ze hulp aan in de mail. En het geeft je de mogelijkheid om op een later tijdstip je product aan te bieden en nog eens aan te bieden.

Zorg ervoor dat ze zich gehoord voelen en dat jij benaderbaar overkomt. De follow-up kun je verdelen over veertien dagen. In die veertien dagen stuur je zes e-mails die gerelateerd zijn aan het e-book en de inhoud van je blog.

Hoe ziet een opvolg-reeks eruit?

#          Moment                                                        Inhoud

1          Direct na inschrijving                                 Alsjeblieft, je e-book

2          Dag 3                                                             Heb je het e-book gelezen?

3          Dag 6                                                             Heb je het al toegepast?

4          Dag 8                                                             Heb je nog vragen?

5          Dag 11                                                           Verwijzen naar gerelateerde artikelen op je blog. Korte beschrijving van een dienst/ service

6          Dag 14                                                           Verkoop dienst/service

Je ziet dat er in totaal 6 contact momenten zijn. Deze contact momenten zijn in de sales wereld heel belangrijk.

Follow-up - Blog Universiteit

Hoeveel contactmomenten?

Meestal vind een verkoop plaats na 5-7 contact momenten, maar veel ondernemers stoppen na 2: de kennismaking en de offerte.Daarna gaan ze met hun handen over elkaar zitten en wachten op een reactie. Terwijl het juist na die 2 momenten begint.

Met het versturen van een reeks e-mails creëer je contact momenten en kun je een relatie opbouwen met je potentiële klant.

Je kunt de reeks voor de follow-up zo lang maken als jij wilt. Er zijn online ondernemers die een follow-up hebben van een half jaar. Ze sturen echter niet dagelijks een bericht. Veelal is het wekelijks.

Wanneer iemand na dat half jaar nog niet gekocht heeft, dan kun je die persoon op een soort “afloop”-lijst zetten. Die je af en toe nog eens een e-mail stuurt met een aanbieding.

Heb jij een follow-up reeks bij je opt-in? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar