Verhoog je sales met deze e-mailmarketing techniek

Follow-up - Blog Universiteit

Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen


En dan staat er ineens iemand op je mailinglijst. Gefeliciteerd! Ik vond het echt zo gaaf toen ik de eerste inschrijvingen kreeg op mijn lijst. Ik geef een e-book weg en dat is al vele malen gedownload. In het begin deed ik daar niets mee.

Nu stuur ik na een paar dagen een follow-upmail waarin ik vraag hoe het e-book bevalt. Je toont daarmee interesse in de ander die moeite heeft gedaan om jouw e-book te downloaden.

Waarom is opvolgen belangrijk

Follow-up - Blog UniversiteitEen follow-up-mail gebruik je om de relatie verder op te bouwen met je potentiële klant. Onderschat dit niet. De follow-up-mail stel je in via je autoresponder. Je kunt aangeven dat iemand na twee dagen een e-mail van je ontvangt.

Via deze follow-up-mail kun je mensen herinneren aan de inhoud van het e-book en het feit dat ze vragen aan je kunnen stellen. Bied ze hulp aan in de mail. En het geeft je de mogelijkheid om op een later tijdstip je product aan te bieden en nog eens aan te bieden.

Zorg ervoor dat ze zich gehoord voelen en dat jij benaderbaar overkomt. De follow-up kun je verdelen over veertien dagen. In die veertien dagen stuur je zes e-mails die gerelateerd zijn aan het e-book en de inhoud van je blog.

Hoe ziet een opvolg-reeks eruit?

#          Moment                                                        Inhoud

1          Direct na inschrijving                                 Alsjeblieft, je e-book

2          Dag 3                                                             Heb je het e-book gelezen?

3          Dag 6                                                             Heb je het al toegepast?

4          Dag 8                                                             Heb je nog vragen?

5          Dag 11                                                           Verwijzen naar gerelateerde artikelen op je blog. Korte beschrijving van een dienst/ service

6          Dag 14                                                           Verkoop dienst/service

Je ziet dat er in totaal 6 contact momenten zijn. Deze contact momenten zijn in de sales wereld heel belangrijk.

Follow-up - Blog Universiteit

Hoeveel contactmomenten?

Meestal vind een verkoop plaats na 5-7 contact momenten, maar veel ondernemers stoppen na 2: de kennismaking en de offerte.Daarna gaan ze met hun handen over elkaar zitten en wachten op een reactie. Terwijl het juist na die 2 momenten begint.

Met het versturen van een reeks e-mails creëer je contact momenten en kun je een relatie opbouwen met je potentiële klant.

Je kunt de reeks voor de follow-up zo lang maken als jij wilt. Er zijn online ondernemers die een follow-up hebben van een half jaar. Ze sturen echter niet dagelijks een bericht. Veelal is het wekelijks.

Wanneer iemand na dat half jaar nog niet gekocht heeft, dan kun je die persoon op een soort “afloop”-lijst zetten. Die je af en toe nog eens een e-mail stuurt met een aanbieding.

Heb jij een follow-up reeks bij je opt-in? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

3 Comments

  • Hoe logisch als ik het hier lees Esther! Dank je wel wat deze follow up deed ik nog niet…:-(
    Ik heb nog geen autoresponder.
    Kan ik na een langer periode ook nog een belangstellende email sturen naar de personen die mijn gratis pdf aanvroegen?

    • Esther Molenaar

      Reply Reply 20 mei 2016

      He Donna,

      Maar als er mensen zijn die jouw PDF hebben aangevraagd, dan heb je toch ook een autoresponder?
      In ieder geval is het antwoord JA. Natuurlijk moet je dat doen. Daarmee onderhoud je het contact en dat is heel belangrijk.

      Op jouw blogsucces!
      Esther

  • Oke, ik moet dringend een autoresponder… bedankt Esther
    Ik ben geen techneut ik heb de aanvraag van mijn gratis product via mijn nieuwbrief bedrijf laten lopen (laposta). Iedereen die het aanvraagt komt op mijn mailinglijst te staan maar ik moet elke dag kijken of ik een nieuwe aanmelding heb…en het dan zelf gaan versturen.
    Het is verschrikkelijk….ik weet het 🙁

    Tot voorkort had ik nog nooit van autoresponder gehoord….
    Sinds januari ben ik pas op de hoogte van van alles en nog wat en ik ben druk bezig met implementeren…
    Komende maandag heb ik met iemand een afspraak die mij verder gaat helpen

Leave A Response

* Denotes Required Field