Het kost je ongeveer 5 minuten om dit artikel te lezen


Ik vond het altijd lastig om te bepalen wat mijn doelgroep nou wilde lezen. Ik dacht dat ik het wist en daar schreef ik dan over. Of ik vond dat ze iets moesten lezen en daar schreef ik dan over.

Echt zeker weten deed ik het nooit. En ik vroeg me ook nooit af of dit nu echt de onderwerpen waren waar mijn doelgroep op zat te wachten.

Herken je dat, je schrijft lekker en de artikelen komen er eigenlijk moeiteloos uit. Maar de twijfel blijft bestaan of je doelgroep dit wil lezen en ook zal lezen.

Inmiddels ben ik een paar jaar verder en weet ik gemakkelijk te achterhalen waar mijn doelgroep mee zit.

Dit artikel is de 4e uit de januari reeks ‘Iedere dag een antwoord’. Op 1 januari beantwoorde ik de vraag Hoe voorkom ik jargon in mijn artikel, de volgende dag ging het over de gewoonte en routine van bloggen, gisteren schreef ik over comments krijgen op je blog.

In dit artikel vertel ik je meer over de onderwerpen die jouw doelgroep wil lezen. Een paar handige tips om daar snel achter te komen.

Tip 1: Waar zit jouw doelgroep online?

Doelgroep - Blog Universiteit

Je hebt je doelgroep misschien al wel gedefinieerd, maar het is natuurlijk ook handig om te weten waar ze zitten. En daarmee bedoel ik op welk social media platform bevindt die doelgroep van jouw zich.

Natuurlijk kun je het vragen. Echter, als je net begint met je onderneming en je hebt haast nog geen klanten, dan wordt het lastig.

De beste manier om te achterhalen waar jouw doelgroep zich online bevindt is door de verschillende advertentiemodules te gebruiken. Je hoeft namelijk helemaal geen advertentie te starten (en dus geld uit te geven) om te achterhalen waar die doelgroep van jou zit.

De advertentiemodule gebruik je als tool om te achterhalen waar ze het meest zitten.

In de module van Facebook kun je zo veel kenmerken aangeven van je doelgroep. En daar rolt dan vanzelf een getal uit. Je voert het geslacht in, de leeftijd, of ze getrouwd zijn of niet, interesses en hun locatie.

Is dat getal aan de lage kant, dan is de kans groot dat een klein percentage van jouw doelgroep zich op Facebook bevindt. Je kunt je dan afvragen of Facebook wel de plek is voor jou om je boodschap te verspreiden.

Datzelfde doe je ook op Twitter en op LinkedIn.

Ja, zelfs op LinkedIn kun je adverteren. Alleen weten heel veel mensen dat nog niet. Er wordt ook niet zo heel veel gebruik van gemaakt door kleine bedrijven of ZZP’ers. Maar de module is er.

Voer daar de gegevens van je doelgroep in en het getal rolt er uit.

Met de drie grootste social media platforms, kom je er snel achter waar de meerderheid van je doelgroep zit en waar jij je met je berichten en posts op moet richten.

Tip 2: Wordt lid van groepen

Dit werkt vooral op Facebook en LinkedIn. Beide platforms hebben heel specifieke groepen waar jouw doelgroep zit. Soms kun je zoeken op je doelgroep. Bijvoorbeeld coaches, managers, kunstenaars, schrijvers etc. etc.

In veel gevallen is het niet zo moeilijk om lid te worden van zo’n groep. Soms met 1 klik en soms moet je lidmaatschap goedgekeurd worden door de beheerder.

Laat je daar niet door tegenhouden om lid te worden. Het gaat je namelijk heel veel opleveren.

Wanneer je eenmaal lid bent van verschillende groepen, ga je meedoen met discussies en je beantwoord vragen van anderen. Vooral dat laatste gaat bijdragen aan je zichtbaarheid als expert binnen die groep.

Doelgroep - Blog Universiteit

Tip 3: Stel je doelgroep vragen

Nu je lid bent van die groepen en je doet alle een tijdje mee in de groep (ga niet direct van alles lopenpromoten van jezelf, dat stellen ze vaak niet op prijs en is de kans groot dat beheer je direct uit de groep zet) is het zaak om zelf ook eens een discussie op te starten. En vooral om vragen te stellen.

Deze vragen (vooral de antwoorden) gaan jou helpen om te achterhalen waar jouw doelgroep op zit te wachten.

Tip 4: Jouw doelgroep op een forum

Jouw doelgroep hoeft niet alleen op social media te zitten. Er zijn nog steeds heel veel fora op internet te vinden waar jouw doelgroep zich bevindt.

Een forum behandel je net als een groep binnen Facebook of LinkedIn. Eerst wordt je lid, dan ga je meedoen, vragen beantwoorden, zelf discussie op starten en dan ga je zelf vragen stellen.

Tip 5: Welke vragen stel je jouw doelgroep?

Doelgroep - Blog Universiteit

De nummer 1 vraag die het heel goed doet:

Wat is op dit moment je grootste frustratie als het gaat om [jouw vakgebied]?

Wil je het woord frustratie niet gebruiken, gebruik dan woorden als:

  • Probleem
  • Uitdaging
  • Vraagstuk
  • Moeilijkheid

Gebruik het woord dat bij jou past. Misschien weet je zelf nog een ander woord. Gebruik dat dan, zodat de vraag ook past bij jouw doelgroep.

Je kunt ook vragen: Welke vragen heb jij over [jouw onderwerp]?

Toen ik aan de slag ging met deze januari reeks ‘Iedere dag een antwoord’, heb ik die vraag ook gesteld. Niet alleen gesteld, maar ook mijn oor te luister gelegd en mijn blog en alle comments door geplozen op zoek naar die vragen.

Het belangrijkste is dus dat je jouw doelgroep gaat bevragen. De stappen die daarvoor liggen zijn er vooral voor om te achterhalen waar jouw doelgroep zich bevindt.

Bloggen is en blijft een geweldige gratis marketing middel om je doelgroep naar je toe te trekken door middel van kennis, tips en hulp.

Ik geloof dat er in iedere ondernemer een schrijver schuilt met een verhaal om te vertellen. Die schrijver haal ik in jou naar boven wanneer je naar de Masterclass Bloggen komt.

In de Masterclass Bloggen ga je direct aan de slag met bloggen en hoe je daar heel gemakkelijk met heel weinig tijd een gewoonte van kunt maken. Je kunt je weer aanmelden voor de Masterclass Bloggen. De eerst volgende is op 25 februari 2016 in Zwolle.

Aanmelden kan via de pagina Masterclass Bloggen. Het aantal deelnemers is beperkt tot 25.

Welke vraag zou jij het liefst willen stellen aan je doelgroep? Deel je reactie hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

PS. LET OP! Morgen publiceer ik weer een artikel. Weet je nog? In het kader van elke dag in januari een vraag beantwoorden. Ik zal je niet weer een mail sturen, want je zit natuurlijk niet elke dag te wachten op een e-mail van mij. Dat zou net spammen zijn. 1 keer per week stuur ik je een overzicht van de artikelen van de afgelopen week. Zo kun je rustig alles nog een keer nalezen. Ik kan niet garanderen dat je alle aanbiedingen meekrijgt. Je kunt natuurlijk ook gewoon naar het blog komen en het artikel lezen.

PPS. Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen boven het artikel, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.