Het kost je ongeveer 5 minuten om dit artikel te lezen


Zo nu en dan, vaker dan ik zou willen, slaat bij mij de twijfel toe. Ben ik wel goed bezig? Zijn mijn artikelen wel goed? Wie zit er nu op mij te wachten? Wie zit er op mijn blogartikelen te wachten?

Al die vragen spoken door mijn hoofd en het liefst kruip ik onder een grote warme deken om er nooit meer onder weg te komen.

Toen zat ik op Youtube te kijken naar een video en in de sidebar zag ik een video staan met Sandra Bullock. Met als titel: Sandra Bullock Googled Herself – Here’s What Happened.

En ik keek naar de video waarin ze vertelde aan een groot publiek, nadat ze een award had gekregen, dat ze zichzelf had gegoogeld en ze las sommige van de commentaren voor die ze op verschillende blogs had gevonden. Sommige positief, sommige niet. Sommige grappig, sommige niet.

En ze deelde haar twijfel over zichzelf en haar talent. Is ze echt zo bijzonder of juist middelmatig?

Dit artikel is de 9e uit de januari reeks ‘Iedere dag een antwoord’. Deze vragen zijn al beantwoord:

  1. Hoe voorkom ik jargon in mijn artikel?
  2. Hoe maak ik een gewoonte van bloggen?
  3. Hoe krijg ik meer reacties op mijn blog?
  4. Hoe weet ik wat mijn doelgroep wil lezen?
  5. Hoe begin ik met bloggen?
  6. Wat is de ideale lengte van een blogartikel?
  7. Hoe krijg ik meer traffic naar mijn blog?
  8. Hoe houd ik het kort?

In dit artikel deel ik met je hoe je jouw onzekerheid over bloggen te lijf kunt gaan.

Het is een uitdaging om je eigen onzekerheid aan te pakken en misschien nog wel moeilijker om jezelf de spreekwoordelijke schop onder je kont te geven.

Ik geef je 5 manieren die je direct kunt inzetten om jouw onzekerheid te lijf te gaan.

#1 Neem actie

Stemmetjes in je hoofd - Blog Universiteit

De mens zit in zijn hoofd. In dit informatietijdperk speelt alles zich af in je hoofd. Het probleem van je klant, de oplossing bieden aan je klant, bedenken hoe je meer klanten kunt bereiken, een blogartikel schrijven.

Je hoofd werkt met associatie en van de ene gedachte komt een andere gedachte en die hebben de neiging negatief te zijn.

Wanneer je actie onderneemt, geef je je hoofd geen ruimte om met gedachten te komen. Je hoofd is immers bezig met de actie die je hebt ingezet.

#2 Implementeer snel

Doordat we veel in ons hoofd zitten, denken we ook heel veel na. Te veel!

Wanneer je een idee hebt, vind je dat idee de eerste 15 tot 30 minuten briljant. Dan ga je er wat langer over nadenken en al snel komen de eerste beren op de weg. Als je het met iemand gaat bespreken, worden de beren groter of er komen zelfs meer beren bij.

Snel implementeren zorgt ervoor dat je geen tijd hebt om na te denken en blijven je ideeën briljant. Tussen idee en uitvoering zit tijd. En hoe korter die tijd is hoe beter het is.

#3 Bedank het engeltje op je schouder

Stemmetjes in je hoofd - Blog Universiteit

Het engeltje op je schouder is vaak het stemmetje in je hoofd dat jouw wil beschermen tegen falen. En zal er daarom voor zorgen dat die beren op je weg verschijnen.

Er zijn guru’s die zeggen dat je die engeltjes van je schouder moet meppen en moet negeren. Maar iets wat je niet wilt en waar tegen je zegt dat je het niet wilt heeft de neiging om zich nog harder te doen gelden. Je krijgt meer last van dat engeltje.

Je kunt het engeltje ook bevestigen. Zeg bijvoorbeeld:

‘Ik heb je zorgen gehoord. Dank je wel dat je ze met me hebt gedeeld. Toch ga ik het doen.’

#4 Stop met vergelijken

Als ondernemer kan het niet anders dan dat je concurrenten hebt. Weet je wel dat concurrentie helemaal niet bestaat?

Ieder mens is uniek, met unieke gaven en talenten. Daarom is iedere onde

rnemer uniek. Jij hebt je eigen verhaal. En geen twee verhalen zijn hetzelfde.

Mensen doen zaken met mensen. Mensen kiezen WAAROM je iets doet.

Stop dus met jezelf vergelijken met je concurrent.

Alles wat je aandacht geeft groeit. Dus wanneer jij je concurrent aandacht geeft….

Focus op jezelf, geef jezelf die aandacht en je zult zien dat jij en je onderneming gaan groeien.

#5 Begin NU

Het beste moment om een fruitboom te planten was 20 jaar geleden. Had je 20 jaar geleden een fruitboom geplant, dan had je daar nu de vruchten van kunnen plukken.

Wat is het beste moment om een fruitboom te planten?

Precies…. NU!

Wacht niet op het juiste moment, want dat komt nooit.

Wacht niet op de perfecte situatie, want die is er nooit.

Wil je beginnen?

Geweldig!

BEGIN NU!

Wie zit er op mijn blogartikelen te wachten?

Stemmetjes in je hoofd - Blog Universiteit

Dit is eigenlijk een vraag die gaat over je eigen stemmetjes. Op enige moment zat er een stemmetje in je hoofd die dat tegen je zei. Onthoud goed dat jij niet dat stemmetje bent.

Het is het stemmetje van iemand uit je verleden. Iemand die jou wil beschermen tegen falen. Dat heeft misschien ooit gewerkt. Besef dat het nu niet meer voor je werkt en dat het je zelfs kan tegenhouden om verder te groeien als persoon en als ondernemer.

Heb je een teken nodig?

Dit is mijn TEKEN.

Laat je niet tegenhouden door het verleden om nu te groeien naar je toekomstige IK.

Hoe ga jij met de stemmetjes in je hoofd om? Deel je reactie hieronder in het commentaarveld.

Wil je beginnen met bloggen? In de Masterclass Bloggen ga je DIRECT aan de slag met bloggen en hoe je daar heel gemakkelijk met heel weinig tijd een gewoonte van kunt maken. Je kunt je weer aanmelden voor de Masterclass Bloggen. De eerst volgende is op 25 februari 2016 in Zwolle.

Aanmelden kan via de pagina Masterclass Bloggen. Het aantal deelnemers is beperkt tot 25.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

PS. LET OP! Morgen publiceer ik weer een artikel. Weet je nog? In het kader van elke dag in januari een vraag beantwoorden. Ik zal je niet weer een mail sturen, want je zit natuurlijk niet te wachten op elke dag een e-mail van mij. Dat zou net spammen zijn. 1 keer per week stuur ik je een overzicht van de artikelen van de afgelopen week. Zo kun je rustig alles nog een keer nalezen. Ik kan niet garanderen dat je alle aanbiedingen meekrijgt. Je kunt natuurlijk ook gewoon naar het blog komen en het artikel lezen.

PPS. Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen aan de zijkant, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.