Betaald krijgen voor je blog

Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

Het kost je ongeveer 5 minuten om dit artikel te lezen


Sinds Miss Lipgloss (Cynthia Schultz) begon met haar beauty blog vlogen de blogs over make-up, haar en life style als paddestoelen de grond uit. Cynthia (Miss Lipgloss) inspireerde jonge meiden om ook te gaan bloggen en video’s te maken over hun dagelijkse make up routines.

Met al die beauty blogs groeide de branded content, want al die bloggers willen graag geld verdienen met hun blog over lipstick, rouge, eyeliner en shampoo.

Wat is branded content?

Op je blog kun je allerlei soorten artikelen publiceren. Artikelen voor je kennisbank, artikelen die inspireren en artikelen die verkopen. Vooral die laatste variant is bij bloggers in trek. Ik blog, dus ik besta en dus verdien ik geld.

Maar met een blogartikel alleen is het lastig geld verdienen. Dan kun je je helemaal suf bloggen en de euro teller blijft op nul staan.

Maar wat nu als je een blog hebt dat veel bezoekers trekt, omdat je zo leuk schrijft of vertelt over X-product? Met veel bezoekers ben je interessant voor bedrijven om via branded content reclame te maken voor hun product.

Een belangrijk cijfer in de blogwereld is dat 67% (checken) van de consumenten meer leren over een bedrijf/ product via een blogartikel dan via een advertentie van dat bedrijf.

Voor grote bedrijven is het dan ook interessant om een blogger te betalen voor het schrijven van een product review of een advertorial.

Blogger X krijgt het product toegestuurd, gebruikt het en schrijft er een review over. Blogger X krijgt voor dat artikel het geteste product en een standaard fee.

Voor veel beauty, mommy en lifestyle bloggers is dit de manier om met hun blog geld te verdienen.Esther Molenaar - Dé Blog Trainer

Waar vind je branded content?

De beauty, mommy en lifestyle blogs vliegen als paddestoelen de grond uit. Met voorbeelden als Cynthia Schulz van Miss Lipgloss worden aspirant bloggers dagelijks geïnspireerd om ook een blog of vlog te starten.

Dit soort blogs zijn ideaal om te gebruiken voor branded content. Je laatje als blogger inhuren om op je eigen blog een artikel te schrijven over product X. Met een getraind oog (en misschien ook met een minder getraind oog) kun je de blogs eruit pikken die dat doen.

Deze vlog is een goed voorbeeld van branded content. Cynthia geeft een review van de beauty box en geeft ook aan waar deze te koop is.

Gevolg is dat de Zarqa Beauty box door een prominente vlogster onder de aandacht wordt gebracht. Het is niet helemaal duidelijk of Cynthia hiervoor wordt betaald.

Een manier kan zijn dat de fabrikant of de verkoper van de beauty box tijd heeft ingekocht van mevrouw Schulz. Net zoals je als bedrijf een reclameblog kunt kopen voor radio of televisie of een banner op een website.

Omdat het verpakt is in een review, is het niet altijd duidelijk wat de motivatie is van de blogger of vlogger in kwestie.

Is branded content wenselijk?

We kunnen er tegenwoordig niet meer om branded content heen. Het is vaak lastig om te achterhalen of iets branded content is of niet.

Jaren geleden kwam ik in aanraking met de webiste Ciao (www.ciao.com). Een site waar je als consument een review kunt schrijven over producten die jij dagelijks gebruikt. Als reviewer kun je geld verdienen met die reviews.

In feite is dit niet meer en minder dan branded content. Het is een uitermate geschikte strategie om als bedrijf onder de aandacht te komen van een groter publiek.

Ik ben van mening dat het kan lijken op belangenverstrengeling. Als schrijver heb jij financieel gewin bij de publicatie van het artikel.

In de Verenigde Staten is het bij de wet verplicht om aan te geven dat het om branded content gaat of om affiliate marketing. Op die manier weet je als lezer wat de belangen zijn van de persoon die het artikel schrijft.

In Nederlands is dat (nog) niet verplicht. Je ziet het wel steeds meer en meer gebeuren dat de schrijver aangeeft dat het om branded content gaat.

Vervuiling

Esther Molenaar - Dé Blog TrainerBranded content kan een vervuild beeld veroorzaken bij je bezoeker. Een blog zet je in om vertrouwen op te bouwen met je bezoeker. Wanneer je dat ondermijnt door branded content, kun je je afvragen of het verstandig is om te doen.

Het lijkt mij verstandig dat je van tevoren goede afspraken maakt met de opdrachtgever en dat je ook de mogelijkheid krijgt om nadelen van het product te benoemen. Op die manier blijf je dicht bij jezelf en geef je je bezoeker niet het idee dat je alles aan prijst, omdat je ervoor betaalt krijgt.

Voor de zakelijke blogger raad ik branded content af. Je blog zet je in voor je bedrijf om naamsbekendheid en expertstatus op te bouwen. Een betaalde review over een product of dienst, kan ervoor zorgen dat het vertrouwen van je bezoeker in jou als ondernemer daalt.

Affiliate Marketing als branded content

Zelfs schrijf ik regelmatig reviews over boeken die ik heb gelezen. Tot nu toe alleen boeken waar ik enthousiast over ben en waar ik uit geleerd heb.

In die reviews neem ik een affiliate link op naar het boek op Bol.com. Dat betekent dat ik commissie krijg wanneer iemand via die link op Bol een product koopt.

Onder de afbeelding onder het artikel staat duidelijk een knop: koop bij Bol. Daarmee maak je duidelijk dat jij er baat bij hebt dat iemand op die link klinkt en koopt. Als extra toevoeging kun je het er bijzetten, dat de link een affiliate link is en dat jij daar commissie op ontvangt. Zo houd je het transparant voor je bezoeker.

Mijn uitgangspunt is: Is het waardevol voor mijn lezer? Zodra het waardevol is, zal ik er over schrijven en het delen met mijn lezer.

Herken jij branded content als je het tegenkomt?Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld. Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

PS Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen hier naast, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.

Leave A Response

* Denotes Required Field