Het kost je ongeveer 6 minuten om dit artikel te lezen


Het bloggen is een concept dat in de late jaren ’90 ontstond. Toen kreeg je als bezoeker de mogelijkheid om te reageren op en bestaande pagina. Wat begon als het geven van een één-zin-commentaar is uitgegroeid tot een groter en omvattende concept dan in die vroege jaren ’90.

Het blog heeft een online reclame potentieel aangeboord waar je u tegen zegt. De laatste twee tot drie jaar is bloggen uitgegroeid tot een marketing tool dat je structureel meer klanten en omzet kan brengen, wanneer je het consequent en strategisch inzet.

Hieronder geef ik je 5 redenen waarom je niet meer onder bloggen uit kunt en het ook voor jou de beste manier is om je onderneming te laten groeien.

Bloggen is eenvoudig

Marketing Tool - Blog UniversiteitDe eenvoudigste manier om je artikel op het internet te krijgen is door te gaan bloggen. Heb je er vaardigheden voor nodig? Het lijkt simpel en dat is het ook. Een gemiddelde volwassene kan lezen en typen en een muis gebruiken.

Bloggen geeft je een virtueel stuk papier waar je jouw ideeën op schrijft. Niet alleen je ideeën, maar ook je ervaringen, je meningen. Je schijft over nieuwe producten van je zelf of de producten van een ander, waar jouw doelgroep baat bij heeft.

Heb je een computer en een internetverbinding? Dan kun je bloggen en je blog promoten. Zo simpel is het.

Bloggen is authentiek

Overal waar je kijkt op internet is er reclame. Je hele leven is er van doordrongen: op televisie, de radio, via Facebook, LinkedIn en de website die je bezoekt. Zorgt een bedrijf er niet voor dat jij reclame ziet, dan is het wel Google die ervoor zorgt dat de juiste websites bij jouw zoekopdracht naar voren komt.

Meer en meer zetten mensen vraagtekens bij deze manier van marketing. Het is een vorm van onderbreek-marketing. De reclame op televisie onderbreekt de film of de serie. We kijken er niet meer naar, maar gebruiken simpelweg de pauze om nog eens drinken te halen of een bezoek te brengen aan het toilet. Hoe geloofwaardig is reclame dan nog.

In blogartikelen delen echte mensen hun echte ervaringen. Ervaringen die niet aangetast worden door betaalde reclame. Stel je hebt een cliënt die razend enthousiast is over jouw dienstverlening, dan kun je een aanbeveling vragen en die op je website zetten. Je kunt de betreffende cliënt ook interviewen en laten vertellen over de ervaringen met jouw dienstverlening. Niets is krachtiger dan dat.

Wij beslissen niet of we dienstverlening afnemen op basis van de reclame die er voor is gemaakt, maar op basis van wat de mensen om ons heen erover zeggen.

Je blog daarvoor gebruiken is daarvoor de perfecte manier.

Bloggen is gratis

Bloggen was gratis, het is gratis en zal altijd gratis blijven. In mijn boek deel ik onderstaande tabel.


[table id=5 /]


Wanneer je stopt met adverteren verdwijnt je zichtbaarheid. Niemand ziet jouw advertentie. Je zult dus een andere manier moeten hebben om steeds aanwezig te blijven. Een middel dat jou helpt die aanwezigheid te borgen en je zichtbaarheid blijvend te vergroten.

Zolang jouw website en blog online is, zijn jouw artikelen te vinden. En je betaald er niets voor. Nou ja, niets…Jaarlijks je domeinnaam en je hosting, maar dat weegt niet op tegen de honderden euro’s die een advertentie kost in het lokale sufferdje of een ondernemersblad.

Bloggen bouwt geloofwaardigheid

Hoe meer je schrijft en hoe vaker je schrijft hoe meer je lezers gaan rekenen op jouw artikelen waar jij hen mee helpt en van informatie voorziet.

Hierdoor gaan mensen je meer en meer zien als een expert. Daardoor zullen meer mensen jouw website en blog bezoeken. Met meer bezoekers en lezers, kun je jouw mailinglijst opbouwen en je mailinglijst geeft je de mogelijkheid om jouw producten en dienstverlening weer onder de aandacht te brengen.

Bloggen laat je mailinglijst groeien

Vroeger moest je een beroemdheid wezen wilden mensen spontaan je artikelen en berichten lezen. Tegenwoordig met social media is dat helemaal anders. Met Marketing Tool - Blog Universiteiteen goede strategie kun jij er ook voor zorgen dat jouw artikelen een groter bereik hebben. Hoe meer bereik hoe beter. Interactie is ook belangrijk, maar er zijn veel mensen die vooral lezen.

Bloggen is een middel om je mailinglijst te laten groeien. Het geld zit in de lijst. Het is het hart van je onderneming. De mensen die op je mailinglijst staan en die op je website hun e-mailadres hebben achter gelaten, hebben op die manier al laten zien dat ze interesse hebben in jou en jouw dienstverlening.

Hoe kun je er voor zorgen dat je meer mensen bereikt met je blog? Deze 5e reden bestaat uit een aantal manieren om je bereik te vergroten. Het sluit heel goed aan bij de tips die ik je al gaf in het artikel over Blog Promotie. Zie dit als een mooie aanvulling.

  1. Stuur de mensen op je mailinglijst een teaser mail om ze op de hoogte te stellen van je nieuwe blogartikel. Een mailinglijst is mooi, een grote mailinglijst ook, maar je moet er wel gebruik van maken.
  2. Houdt exclusieve informatie voor de mensen die op je mailinglijst staan. Je kunt een abonnement aanbieden, al dan niet betaald. Of je geeft in de e-mail die je stuurt meer informatie. Dat wordt altijd gewaardeerd.
  3. Achterhaal wat jouw doelgroep interessant vindt. Niet alleen op jouw vakgebied, maar ook wat voor hobby’s ze hebben of wat voor krant en tijdschriften ze lezen. Wat hun favoriete programma is of serie. Met een korte enquête kun je al heel veel info achterhalen. Dat wat doelgroep breed overeenkomt gebruik je om je doelgroep nog beter aan te spreken en te begrijpen. Stel niet alle hobby, film serie en leesvragen in 1 enquête. Verdeel dit over meerdere rondes. Je kunt er ook een artikel aan wijden en vertellen wat jij doet naast je werk.
  4. Meld je aan voor een blognetwerk. Zoals bijvoorbeeld Bloglovin’. Er zijn nog meer van dit soort online netwerken te vinden. Je kunt je ook aanmelden bij fora op jouw vakgebied of waar je doelgroep zich begeeft.
  5. Vergeet niet om een opt-in toe te voegen aan je website. Geef iets gratis weg in ruil voor een e-mailadres. Experimenteer met de onderwerpen van je opt-in en probeer zo veel mogelijk aan te sluiten bij wat je lezer/bezoeker interessant vindt.

 Genoeg mogelijkheden om bloggen als marketing tool in te zetten

Er zijn legio mogelijkheden om je blog onder de aandacht te brengen. Een beter marketing middel is er niet. Het is gratis en het is een plek die jij creëert voor jouw community, voor de mensen die het interessant vinden om te lezen wat jij te vertellen hebt en om te lezen waar jij mee kunt en wilt helpen.

Pas op dat je niet alleen maar over jezelf praat. Bij bloggen gaat het in de eerste plaats over de ander. Jouw doelgroep heeft een probleem. Help ze daarmee via je blog en laat ze met jou en je bedrijf kennismaken.

Met een blog geef jij jouw bedrijf een boost. Zet het effectief en strategisch in en je hebt een marketing tool als geen ander.

Wat is het belangrijkste marketing middel dat jij inzet om je bedrijf te laten groeien? Deel het hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.