Het kost je ongeveer 3 minuten om dit artikel te lezen


Een blog beginnen is voor veel ondernemers een hele klus. Wat zou jij doen? Begin je zomaar? Denk je er eerst over na? Denk je er misschien te lang over na, waardoor je helemaal niet begint?

Het is lastig om de eerste stap te bepalen als je met iets nieuws wilt beginnen. De valkuil is vaak dat je het liefst alle stappen helder wilt hebben.

De eerste stap bepalen is al genoeg. Meer dan genoeg. Wanneer je de eerste stap uitvoert, volgt de tweede stap (of de volgende stap) als vanzelf.

Dit artikel is de 5e uit de januari reeks ‘Iedere dag een antwoord’. Deze vragen zijn al beantwoord:

  1. Hoe voorkom ik jargon in mijn artikel?
  2. Hoe maak ik een gewoonte van bloggen?
  3. Hoe krijg ik meer reacties op mijn blog?
  4. Hoe weet ik wat mijn doelgroep wil lezen?

In dit artikel vertel ik je meer over een blog beginnen. De eerste stappen op weg naar een succesvol blog.

Waarom zou je een blog beginnen

Er zijn veel redenen waarom je zou kunnen gaan bloggen. In mijn boek bespreek ik er verschillende enEen blog beginnen - Blog Universiteit in een aantal video’s geef ik de belangrijkste redenen waarom je zou moeten gaan bloggen:

  1. Vertrouwen opbouwen
  2. Zichtbaarheid creëren
  3. Expertstatus opbouwen
  4. Vindbaarheid vergroten

Kijk even de video’s zou ik zeggen of lees mijn boek, daarin vertel ik je verder waarom deze redenen zo belangrijk zijn.

Waar moet je beginnen

Een blog beginnen doe je niet zomaar. De paar mensen daargelaten die dat wel doen. Echter, wil je goed beslagen ten ijs komen, denk eerst na, voordat je begint.

Snelle implementatie is altijd goed. Maar dat wil niet zeggen dat je ook direct aan het schrijven gaat. Wanneer je nu beslist dat je wilt gaan bloggen, ga je de eerste stap zetten. Dan ben je ook bezig met implementatie.

Er zijn 10 stappen om te starten met bloggen. Voorafgaand aan deze 10 stappen zit eigenlijk nog een stap 0.

Nadat je de beslissing hebt genomen, ik ga een blog beginnen, komt het bepalen van je doel. Wat wil je eigenlijk bereiken met je blog?

Wanneer je dat voor jezelf hebt bepaald, kun je aan de slag met de 10 stappen die ik noem in de video.

Een blog beginnen - Blog UniversiteitWat kan een doel zijn van je blog?

  • Kennis delen
  • Leads genereren
  • Naamsbekendheid opbouwen
  • Expertstatus verhogen
  • Vindbaarheid vergroten

Eén van de redenen dat je start met bloggen kan je doel zijn voor je blog.  

Formuleer het doel helder en duidelijk voor jezelf.

Een paar voorbeelden:

  • Met mijn blog deel ik alle kennis die ik heb over [jouw vakgebied].
  • Met mijn blog bouw ik mijn expertstatus op.
  • Met mijn blog zorg ik ervoor dat ik online beter vindbaar ben.

Heb je al een blog? Wat is het doel van jouw blog? Deel je reactie hieronder in het commentaarveld.

Bloggen is en blijft een geweldige gratis marketing middel om je doelgroep naar je toe te trekken door middel van kennis, tips en hulp.

Ik geloof dat er in iedere ondernemer een schrijver schuilt met een verhaal om te vertellen. Die schrijver haal ik in jou naar boven wanneer je naar de Masterclass Bloggen komt.

In de Masterclass Bloggen ga je direct aan de slag met bloggen en hoe je daar heel gemakkelijk met heel weinig tijd een gewoonte van kunt maken. Je kunt je weer aanmelden voor de Masterclass Bloggen.

Aanmelden kan via de pagina Masterclass Bloggen. Het aantal deelnemers is beperkt tot 25.

Vergeet niet de vraag te beantwoorden in het commentaarveld hieronder. Wat is het doel van jouw blog?

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

LET OP! Morgen publiceer ik weer een artikel. Weet je nog? In het kader van elke dag in januari een vraag beantwoorden. Ik zal je niet weer een mail sturen, want je zit natuurlijk niet te wachten op elke dag een e-mail van mij. Dat zou net spammen zijn. 1 keer per week stuur ik je een overzicht van de artikelen van de afgelopen week. Zo kun je rustig alles nog een keer nalezen. Ik kan niet garanderen dat je alle aanbiedingen meekrijgt. Je kunt natuurlijk ook gewoon naar het blog komen en het artikel lezen.

PPS. Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen boen het artikel, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.