Het kost je ongeveer 3 minuten om dit artikel te lezen

Wanneer je een website hebt wil je graag dat de bezoekers op je site blij zijn. Blije bezoekers blijven langer, lezen meer en raken meer vertrouwd met jou. Ze komen terug. En natuurlijk zullen ze sneller van je kopen.

2 elementen die de positieve ervaring van de bezoekers op je site maken of breken

1 Snelle laadtijd van je pagina

Er is niets dat de blijheid van de bezoekers op je site meer in de weg staat dan een trage laadtijd van een pagina. Wanneer een pagina niet snel laadt, is je bezoeker weg. Hij zal ook niet terugkomen. We zijn online gewend geraakt aan ‘instant gratification‘. Wanneer je pagina langer dan een paar seconden nodig heeft om te laden, mis je waardevolle leads en bezoekers. De bezoekers op je site zijn niet blij als ze moeten wachten op het laden van je pagina.

Wat kun je doen om snelle laadtijd te garanderen voor je pagina’s?

  • Verminder en verklein het aantal afbeeldingen. Zorg er voor dat je afbeeldingen niet meer dan 10k gebruiken op wat voor pagina dan ook.

  • Gebruik geen flash. Veel webdesigners gebruiken nog flash om de interesse te wekken. NIET doen. Flash duurt langer om te laden dan een normale pagina. Wanneer je het wel wilt gebruiken zorg er dan voor dat je bezoekers de mogelijkheid hebben om door te klikken en de ‘show’ over te slaan.

  • Gebruik niet te veel plug-ins. Er is een aantal nuttig plug-ins. Echter, ze zijn groot en kunnen je laadtijd vertragen. Plug-ins kunnen ook afleiden van het doel van je pagina en je pagina rommelig maken.

    Wanneer je een plug-in gebruikt, zorg er dan voor dat het je doel van je pagina ondersteunt. Verzeker je ervan dat het de positieve beleving van je bezoeker bevordert.

2 Simpele navigatie voor de bezoekers op je site

De bezoekers op je site wordt erg blij, wanneer het gemakkelijk is om binnen je website te navigeren. Het is in één oogopslag duidelijk waar je bezoeker is op de pagina en hoe hij verder kan komen naar de gewenste pagina. Het bereiken van eenvoudige en intuïtieve navigatie kan lastig zijn om te maken.

De volgende tips helpen je daarbij.

  • Verwijder rommel.
    Vaak genoeg zie ik dat er te veel op een website gebeurt en dat het voor de bezoeker niet duidelijk is wat het doel van de pagina is. Moeten ze naar advertenties kijken? Een formulier invullen? Een artikel lezen?

    Zorg er voor dat je webpagina’s een doel hebben. Ontwerp dan de pagina gericht op dat doel. Van advertenties tot plug-ins, het kan allemaal afleiden van het doel van je pagina.

  • Intuïtieve knoppen.
    De knoppen op je pagina zijn er om je lezer dieper in je website te krijgen. Eén van de beste manieren om ervoor te zorgen dat je knoppen gemakkelijk te begrijpen zijn is door er keywords van te maken.

    De keywords hebben je bezoeker hoogstwaarschijnlijk naar je pagina geleid. Ze worden gebruikt om informatie te zoeken en te vinden. Maak categorieën met je zoekwoorden. Op die manier kan je bezoeker gemakkelijk de informatie vinden die hij zoekt.

Wanneer de bezoekers op je site in staat zijn gemakkelijk over je website te navigeren, zullen ze langer blijven. Wanneer ze de informatie vinden waar ze naar zoeken zonder frustratie, zullen ze steeds weer terugkomen.

Wanneer je een eenvoudige layout combineert met pagina’s die snel laden, ben je op weg om de bezoekers op je site een heel aangename ervaring te geven. Blije bezoekers worden blije klanten.

Wat zou jij aan je website veranderen om meer blije bezoekers te krijgen? Deel het hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!

Esther Molenaar

PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op een van de social media knoppen om het artikel te delen.