Categorie archief: SEO

Afbeeldingen optimaliseren - Blog Universiteit

Afbeeldingen optimaliseren: 7 zaken waar je aan moet denken


SEO (search engine optimization) is voor heel voor bloggers nog wel een dingetje. Soms is het complete abacadabra. Het belangrijkste is dat je goed gevonden wordt op de juiste zoekwoorden. Naast je blogartikel kun je ook je afbeeldingen optimaliseren.

Die zoekwoorden verwerk je in je artikel. En je zorgt ook dat je afbeeldingen geoptimaliseerd zijn. Maar hoe doe je dat dan?

Ik geef je 7 zaken waar je op moet letten wanneer je afbeeldingen gaat optimaliseren voor de zoekmachine. Lees verder

Google Analytics code - Blog Universiteit

Google Analytics code: waar plaats ik die op mijn website?


Vandaag een stukje techniek over Google en je website. Om er voor te zorgen dat Google Analytics en jouw website/blog met elkaar kunnen communiceren is het nodig om een code op je website te plaatsen: de Google Analytics code.

Zodra die twee met elkaar communiceren heb je toegang tot allerlei cijfers over je website en blog. Lees verder

Hoe houdt ze het vol? - Blog Universiteit

Hoe houdt ze het vol…?


Op Facebook zie je de ene na de andere challenge voorbij komen. Geloof me, ik vind het een geweldige uitvinding (hoewel ik er soms wel heel erg veel tegenkom) en ik ga binnenkort ook een uitdaging lanceren (denk ik). Echter, ik vond het tijd dat ik mezelf ging uitdagen.

Eind vorig jaar kondigde ik aan dat ik die uitdaging met mezelf aan zou gaan: iedere dag een blogartikel schrijven en publiceren.

Ik dacht: ach, dat doe ik even. Ik ben immers een schrijver en het is mijn passie en ik help er graag anderen mee.

Het was (en is nog steeds) een grotere uitdaging dan ik had gedacht. Lees verder

SEO vloek of zegen - Blog Universiteit

SEO: vloek of zegen?


Die zoekmachine dat is wat voor veel mensen. Iedereen, ik ook, wil op die eerste positie staan. En het liefst doe ik er niets voor.

Helaas gaat die vlieger niet op. Voor niets gaat de zon op. En voor die positie in Google moet je hard werken.

Maar heeft het wel zin om tijd te besteden aan SEO (Search Engine Optimization) en waarom eigenlijk? Lees verder

Website traffic - Blog Universiteit

5 Manieren om je website traffic te verhogen

De grote vraag van iedereen die een website heeft, een blog heeft, en online bezig is: hoe krijg ik meer verkeer naar mijn website en naar mijn blog. Beter bekend als website traffic.

Een website hebben is natuurlijk leuk. Het is een mooi online uithangbord voor je bedrijf. Maar als er niemand komt dan is het natuurlijk heel zuur. Het is net een winkel die aan het einde van een winkelstraat is gevestigd en niemand neemt de moeite om ook de laatste winkel te bekijken.

Dit artikel is de 7e uit de januari reeks ‘Iedere dag een antwoord’. Deze vragen zijn al beantwoord:

  1. Hoe voorkom ik jargon in mijn artikel?
  2. Hoe maak ik een gewoonte van bloggen?
  3. Hoe krijg ik meer reacties op mijn blog?
  4. Hoe weet ik wat mijn doelgroep wil lezen?
  5. Hoe begin ik met bloggen?
  6. Wat is de ideale lengte van een blogartikel?

In dit artikel vertel ik je over website traffic en hoe je meer verkeer naar je website en blog kunt krijgen.

Website traffic - Blog UniversiteitWebsite traffic achterhalen

Hoe weet je nu of je website traffic krijgt? Waar kun je dat zien? Nou, iedere website zou Google Analytics moeten hebben. Dat houdt in dat je via je Google account toegang krijgt tot de tool Google Analytics. Met een code verbind je het GA account met je website (in een later artikel laat ik je zien hoe je dat doet).

Door die verbinding kan Google precies zien, hoeveel traffic je op je website krijgt. En heel gedetailleerd moet ik zeggen. Tot op pagina en blogartikel niveau kun je zien hoeveel bezoekers er zijn geweest, waar ze vandaan komen, hoe lang ze zijn gebleven, wat ze daarna nog op je website hebben gedaan en op welke pagina ze waren toe ze je website verlieten.

Heb je die verbinding nog niet, ga die dan als de wiedeweerga maken, zodat je inzicht hebt in de cijfers van je website (know your numbers).

Website traffic verhogen

Website traffic - Blog Universiteit

Waarschijnlijk heb je al wat traffic en wil je graag meer traffic naar je website genereren. Daar zijn een aantal manieren voor om dat te doen en die ga ik hier met je delen.

Manier #1 Zorg voor waardevolle content

Een etalage van een winkel zorgt ervoor dat mensen die langskomen blijven stilstaan en op basis van wat ze zien, beslissen of ze wel of niet naar binnen gaan.

Hetzelfde geldt voor een website en blog. Om er voor te zorgen dat mensen ook daadwerkelijk je winkel binnenkomen, zorg je voor waardevolle content om ze mee te trekken.

Manier #2 Zorg voor VEEL waardevolle content

Deze manier lijkt op de eerste, maar hier ligt de nadruk op VEEL. Mensen zoeken steeds meer online en gebruiken daarvoor een zoekmachine en de bekendste is Google. Jij zelf zult ook vast regelmatig iets Googelen.

En Google houdt van informatie. Het is haar missie om alle informatie aan iedereen beschikbaar te stellen. Dus hoe meer waardevolle informatie (dus content) jij hebt, hoe beter het is en hoe meer bezoekers je naar je website en blog trekt.

Manier #3 Deel je artikelen via Social media

Social media is een verzamelnaam van alle platforms die je maar kunt bedenken waar je een profiel aanmaakt en interessante informatie deelt. De platforms van de tekst Twitter, Facebook en LinkedIn (hoewel je daar ook veel beelden zult zien). De platforms van de beelden zijn Instagram, Pinterest en Periscope.

Deel je posts via social media. En gebruik daar het platform voor waar jouw doelgroep zich bevindt. Is dat LinkedIn dan focus je je op LinkedIn.

Manier #4 Deel je artikelen in relevante groepenWebsite traffic - Blog Universiteit

Op Facebook en LinkedIn vind je groepen. Daar kun je lid van worden. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een groep voor. Zorg dat je van relevante groepen waar jouw doelgroep zich bevindt lid wordt en dat het is toegestaan dat je jouw artikelen promoot.

Ga dit dan ook doen. Ieder artikel weer. Ieder artikel deel je opnieuw.

Het is aan te raden om ook deel te nemen in die groepen, zodat je op die manier ook meer zichtbaar bent.

Manier #5 Stuur je artikelen naar je mailinglijst

Deze heb ik onderaan in het lijstje gezet, omdat niet iedereen een mailinglijst heeft. Daar zul je echt aan moeten bouwen om die te laten groeien. Maar wanneer er 1 persoon op je mailinglijst staat ga je mails versturen.

Je zult merken dat je mailinglijst (mits je natuurlijk een optin hebt) zal groeien wanneer je meer en meer je artikelen gaat delen op social media.

Website traffic door promotie

Het gaat om promotie van jouw blogartikelen. Je verkoopt als je idee. En dat kan best lastig zijn, maar gelukkig is het niet onmogelijk.

Voor mij is op dit moment het creëren van content belangrijk. Dat heb ik op de eerste plaats gezet. En je leest één van de resultaten. Iedere dag publiceer ik deze maand een artikel. Ik weet nu al dat dit mij meer verkeer op gaat leveren. Ook verkeer dat vaker terug gaat komen en uiteindelijk op mijn mailinglijst gaat komen.

Is het een tijdsinvestering?

Ja zeker, maar het is ook een investering die gaat renderen in de toekomst.

Wat doe jij nu om meer verkeer naar je website te genereren? Deel je reactie hieronder in het commentaarveld.

In de Masterclass Bloggen ga je direct aan de slag met bloggen en hoe je snel VEEL kunt schrijven, zodat je in minder tijd meer content kunt creëren. Je kunt je weer aanmelden voor de Masterclass Bloggen. De eerst volgende is op 25 februari 2016 in Zwolle.

Aanmelden kan via de pagina Masterclass Bloggen. Het aantal deelnemers is beperkt tot 25.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

PS. LET OP! Morgen publiceer ik weer een artikel. Weet je nog? In het kader van elke dag in januari een vraag beantwoorden. Ik zal je niet weer een mail sturen, want je zit natuurlijk niet te wachten op elke dag een e-mail van mij. Dat zou net spammen zijn. 1 keer per week stuur ik je een overzicht van de artikelen van de afgelopen week. Zo kun je rustig alles nog een keer nalezen. Ik kan niet garanderen dat je alle aanbiedingen meekrijgt. Je kunt natuurlijk ook gewoon naar het blog komen en het artikel lezen.

PPS. Deel dit artikel met je netwerk via de social media knoppen boven dit artikel, zodat ook zij kunnen profiteren van de inhoud.

Ideale lengte blogartikel - Blog Universiteit

De lengte doet er wel degelijk toe


Ideale lengte blogartikel. Gaat het ook door jouw hoofd? Misschien niet in dezelfde bewoording. Maar je vraagt je waarschijnlijk wel het volgende af: Hoe lang moet nu een artikel zijn?

Ik heb daar ook mee geworsteld. Zeker in het begin. Toen was ik nog niet zo’n getraind schrijver als nu en was ik uren bezig om een stukje te schrijven van minimaal 300 woorden.

Waarom nou specifiek 300 woorden? Nou daarvan denkt Google: Ideale lengte blogartikel. 300 woorden, check!

Maar is 300 nog steeds zo ideaal? Er zijn mensen die gaan voor korter. Echter, dan kun je niet meer van een blogartikel spreken. Dan heb je het over Twitter of je maakt dan liever een video. Ook goed, maar ga niet bloggen met artikelen van minder dan 300 woorden. Lees verder

Zoekwoorden - Blog Unviersiteit

Welke zoekwoorden moet ik kiezen?

Zoekwoorden - Blog UnviersiteitZoekwoorden zijn essentieel voor een blogartikel. Het is het belangrijkste component als het gaat om SEO. Niet het enige….er zijn nog vele meer elementen die belangrijk zijn bij een goede SEO strategie. Maar als je dan toch ergens moet beginnen, begin dan bij de zoekwoorden.


 

Zoekwoorden (ook wel zoekwoord – zoekterm – zoekwoordzin) zijn die woorden die je intypt wanneer je iets zoekt in Google.

Hoe kies je dat ene woord, waar veel op wordt gezocht?
Hoe kies je het juist zoekwoord?

In de video laat ik je zien hoe je de keyword planner gebruikt in je zoektocht naar het juiste zoekwoord voor je blogartikel.

EN niet geheel onbelangrijk ook een waarschuwing als het gaat om het gebruik van zoekwoorden in je blogartikel.

Welke ideeën heb jij allemaal opgedaan voor de juiste zoekwoorden voor jouw blogartikel? Deel het hieronder in het commentaarveld.

Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar

Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.